annonse
annonse
annonse

Test av Totem Sky

Diskré åndemagi

Designstramme Totem leker med ord og stemmer, uten å vekke visuell oppmerksomhet.

Lyd & Bilde Mener

  • Generelt ren gjengivelse, fremragende mellomtone og overraskende god bass. Lett å plassere.

  • Den er dyr! Noen vil kanskje foretrekke et mindre ydmykt ytre.

annonse

Kanadiske Totem Acoustic er ikke spesielt kjent på våre breddegrader, men selskapet har faktisk produsert høyttalere i 30 år, og de tilbyr en lang rekke modeller i forskjellige pris- og vektklasser. Det er både gulv- og kompaktmodeller samt høyttalere til montering på eller i (!) vegg og tak.

Vi ser i denne testen på Totem Sky, som er en konvensjonell kompakt reol- eller stativhøyttaler i det prismessig bedre sjiktet av sortimentet.

Med en størrelse litt mindre enn en skoeske er det lett å finne plass til Totem Sky. Og den gjør ikke mye vesen av seg der den blir plassert. Testparet var i silkematt hvit finish, med avrundede kanter og en utførelse som best kan kalles diskré. Med det hvite frontstoffet montert, glir den ubemerket inn i en moderne hvit-i-hvit boliginnredning. Et prisverdig mål med en nærmest perfekt WAF (Wife Acceptance Factor). Til en pris på 24.000 kroner kan jeg imidlertid ikke la være å tenke at de kunne ha sett litt mer luksuriøse ut. Men ok, så er det jo mer penger til overs til de indre verdiene.

I den hvite utgaven med det hvite frontstoffet montert, forsvinner Totem Sky helt i møbleringen. Det er vi ikke vant til fra en høyttaler i denne ambisjonsklassen.

 

Teknikk

Sky er et toveissystem med 5″ bass og en usedvanlig stor diskantdome på 33 mm i diameter. Størrelsen til tross hevdes diskanten å kunne gå helt opp til 29,5 kHz. Også bassenheten er litt ut over normalen med en svingspole på hele 75 mm. Dette er den dyre måten å gjøre tingene på, men det taler også for større effekthåndtering og kontroll.

Delefilteret er 6 dB per oktav. Det kan gi virkelig glimrende lyd og deling uten faseforskyvning, men det stiller store krav til høyttalerenhetene som skal kunne arbeide flere oktaver ut over delefrekvensen.

Terminalene på baksiden gir mulighet for biwiring. Kvaliteten er over middels, uten å være hysterisk. Man kan bruke avisolerende ledningsender av rimelig tykkelse, men ikke bananplugger. Bassporten på baksiden er veldig liten (sikkert for å unngå at den blir for lang), men det var ikke hørbar vindstøy.

Kabinettet skal være «dempet med borosilikat som kontrollerer energiutførselen, men holder kabinettet musikalsk i live». Borosilikat er det kjemiske navnet for pyrexglass, så det er muligvis snakk om at kabinettet er dempet med glassull.

En spirituell reise

Med et navn som Totem vil det være naturlig å spille på indianerassosiasjoner. Og de lar ikke den sjansen gå fra seg: «Sky», «Forest», «Wind» og «Rainmaker» er noen av modellnavnene. Og i tillegg kommer det to hele serier kalt «Element» og «Tribe». Og stilen fortsetter på hele nettsiden, som oser av New Age.

“Music creates order out of chaos: for rhythm imposes unanimity upon the divergent, melody imposes continuity upon the disjointed and harmony imposes compatibility upon the incongruous. Music is the mediator between our spiritual and sensual journey.”

For et teknisk øye kan det hele virke litt søkt, men Totem har øyensynlig funnet en resept som virker for dem, da de har vært i stand til å drive forretning i 30 år. Og når rett skal være rett, kan man finne like blomstrende forklaringer hos mange andre produsenter. Her er det bare teknisk hokuspokus i stedet for naturånder som blir brukt.

Lyden av Totem Sky

Det det kommer an på, er heldigvis ikke ordlyden i markedsføringen, men den måten som produktet spiller musikk på. Og her kommer Totem Sky mer til sin rett. Det første som treffer ørene, er åpenheten og friheten. Musikken høres ikke ut til å komme fra de to høyttalerne, men fra rommet bak og rundt høyttalerne. Det er slik det skal være, men langt fra alltid er tilfellet. Og Sky er en av de høyttalere som har lett for å «forsvinne». En av årsakene til det kan være det myke, faselineære delefilteret på 6 dB/oktav. Det er lett å lage, men svært vanskelig å gjøre bra. Det ser ut til å ha lykkes her.

Totem Sky er lett å plassere og vanskelig å få øye på. Men lyden er bemerkelsesverdig stor.

 

Mellomtonegjengivelsen er Skys sterke kort. Stemmer gjengis nyansert og rent, på en måte som forklarer den frimodige prisen. Det er lett å skille korstemmene i Philips Glass’ Koyaanisqatsi, og hudløsheten i Sinead O’Conners stemme på a capellautgaven av I am Stretched On Your Grave, får nakkehårene til å reise seg.

Høyttalerne behersker heldigvis også større og mer komplekse besetninger. One Night in Bangkok fra Chess låter like stort som den er ment å være.

Bassen er alltid akilleshælen til kompakthøyttalerne, og man må ikke regne med kjellerdyp bass fra en femtommers enhet i en skoeske. Men Totem Sky behersker oppgaven forholdsvis godt, og leverer en solid og stram bunn helt ned til grensefrekvensen omkring 50 Hz. Så lenge du ikke prøver å spille høy elektronisk musikk i store rom. Hvis det er tilfellet, har Totem like diskré subwoofere på programmet til å assistere i bunnen.

Totem anbefaler at høyttaleren kombineres med forsterkere med en effekt på 30 W til 125 W. Vi spente den bak den 180 W kraftige NAD M32 DAC-effektforsterkeren, som holdt den i et jerngrep. Sky er i seg selv ikke en stor belastning for forsterkeren, men med sine 87 dB er den ikke spesielt følsom. Det måtte derfor skrus forholdsvis høyt opp for å få et normalt lyttenivå. En mindre forsterker kan bare anbefales til stille musikk i små rom.

Konklusjon

Totem Sky er slett ikke så selvutslettende å høre på som den er å se på. Når den er spilt inn, leverer den et lydbilde som gjør den diminutive størrelsen til skamme. Hvis du vil ha stor lyd uten å skilte med det, kan den godt være løsningen. Den krever imidlertid en forsterker av en viss størrelse og kvalitet for å komme til live. Den befinner seg dessuten i en pris- og størrelsesklasse hvor det er mange kvalifiserte deltakere om benet. Den erkebritiske minimonitoren ProAc Response DB1, og den rent ut formidable Dynaudio Special Forty, er noen som kan nevnes. Ingen av dem faller imidlertid så diskré inn i møbleringen. Og begge krever stativplassering, mens Sky faktisk kan klare seg utmerket i en reol.

Fakta

Bestykning: 5” bass, 33 mm softdome-diskant
Konstruksjonsprinsipp: Bassrefleks
Frekvensområde: 48–29 500 Hz (+/- 3 dB)
Følsomhet: 87 dB
Anbefalt forsterkereffekt: 30–125 W
Delefrekvenser: 2.500 Hz, 6 dB/oktav
Mål: 16,2 x 30,5 x 22,9 cm (BxHxD)
Farger: Hvit, sort ask, mahogni
Web: pauseljudbild.com

Produsent:
Pris:
24.000,-
annonse
annonse
annonse
annonse