annonse
annonse

test: Monitor Audio Silver 300

Forbedret favoritt

Monitor Audio Silver 300
Monitor Audio Silver 300

En av våre favoritthøyttalere er forbedret, og Monitor Audio Silver 300 har noe som konkurrentene bør merke seg.

Lyd & Bilde mener

Tonene er meget godt separert, i et ryddig lydbilde. Silver 300 har flott attakk, kan spille høyt og er i så måte en super allrounder.
Vi føler ikke hele potensialet i bassregisteret er tatt ut, og det hender det er i overkant mye energi i overtonene.

Monitor Audio har fornyet Silver-serien, hvor den nye Silver 300 er arvtakeren etter den meget populære og ekstremt vellykkede Silver 8. En av de beste gulvhøyttalerne vi hadde hørt i sin prisklasse, og som fremdeles er vanskelig å slå.

Utvendig er det få endringer. Men diskantelementet og mellomtonen skaper et mer sømløst uttrykk, nå montert på en felles metallplate på baffelen. Den industrielle bunnplaten er dessuten erstattet med fire høyttalerføtter som festes direkte til undersiden av høyttaleren. Dette gir et mer minimalistisk preg, og reduserer totalvekten med tre kilo. 20 kilo er likevel voksent i forhold til størrelsen, for eksempel er høyttaleren 30 prosent tyngre enn en av sine erkekonkurrenter Audiovector QR3.

Monitor Audio Silver 300 ser elegant ut i valnøtt. Foto: Monitor Audio

 

På innsiden er det gjort justeringer i delefilteret, hvor man blant annet har økt delefrekvensen til diskanten fra 2,7 til 3,5 kHz for å gi det et mer behagelig arbeidsområde. Mellomtoneelementet er bare på 4 tommer og tåler dermed såpass høye toner uten å bli veldig retningsbestemt og skape ujevn frekvensrespons utenfor “sweetspot”.

Kvalitetsfølelse

Kabinettet ser elegant ut i valnøtt, som vårt testeksemplar kom i. Det er stivt, uten kjipe resonanser når man knakker på det. De sølvfargede, “golfballmønstrede” høyttalerelementene står flott ut visuelt, og det er ingen skruer å se. Det er heller ingen hull til grillene, da disse festes med magneter.

Den tidligere bunnplaten er erstattet med fire høyttalerføtter som festes direkte til undersiden av høyttaleren. Foto: Monitor Audio

 

Membranmaterialet er en keramikkbelagt sandwitch-konstruksjon av aluminium og magnesium, som alene er meget stivt i forhold til vekt. For å gjøre det enda stivere har Monitor Audio altså valgt å bulke det i et golfballmønster.

Det forundrer oss ikke om Silver 300 blir en bestselger i hvitt. Foto: Monitor Audio

 

“Barnesikret”

For foreldre med klåfingra barn er det verdt å merke seg at diskantelementet er sikret bak et metallgitter. Mellomtone- og basselementene har ingen støvhette i midten som kan være fristende å trykke inn, så det skal være relativt trygg bane her.

Lyden av sølv

Lyden fra Silver 300 er umiddelbart gjenkjennelig fra tidligere årganger. Monitor Audio har gang på gang vist å kunne forene en overbevisende taktfasthet med en frekvensbalansert lydgjengivelse, og denne er intet unntak.

Ta for eksempel den taktfaste sangen Soothing av indieartist Laura Marling. Basstromma er stram som en soldat i givakt, mens kantslaget mot skarptromma har en snert som er få forunt. En dyr og kraftig forsterker får dette frem i ekstra godt monn, men også en enkel sak som strømmeforsterkeren Klipsch PowerGate får det viktigste ut av Silver 300. Monitor Audio er nemlig ikke kjent for særlig tungdrevne høyttalere (i hvert fall ikke i moderne tid, så lar vi heller eldre modeller som 1970-tallshøyttalerne MA1 stå for seg selv). Med 8 ohms impedans og 90 dB følsomhet skal det ikke mye til å få litt lydtrykk ut av det hele.

Likevel er det med disse som med alle høyttalere av god kvalitet: de fortjener det beste du har råd til å putte på dem. For eksempel Naim Uniti Nova. En lekkerbisken av en strømmeforsterker. Dyr som pokker, men har lydkvaliteten (og utseende!) til å følge opp. Silver 300 forvandles til musikkformidlere av rang, stemmen til Laura Marling er meget troverdig, med nydelig falsett og utsøkt brystklang. Det hele presenteres i et bredt og faseriktig lydbilde, rikt på detaljer.

Silver 300 kan også fås i svart høyglans, for to tusen kroner ekstra. Foto: Monitor Audio

 

Stram bass

Pianoet til Philip Glass på Opening (Glassworks) gjengis med flott snert i anslagene, samtidig som tonene flyter deilig inn i hverandre og synger i harmoni. Men jeg har faktisk hørt tonene fra tangentene dypere, med en større klangbunn enn her. For eksempel Dynaudio Excite X34, som maler pianoet med en mørkere bakgrunn, i et dypere lydbilde. Dynaudioene er rikere på undertoner, og det mener jeg faktisk også forgjengeren Silver 8 var. Av samme grunn savner jeg litt kropp i den dundrende basstromma på Nine Inch Nails’ Into The Void. Det kan låte en anelse mot det slanke. Derimot er Silver 300 mer homogene i bassen, der Silver 8 hadde en betoning – en farging – som trigget noen basstoner mer enn andre. Og ved å slanke ned bassen noe, er høyttalerne mer plasseringsvennlige, da de kan stå tettere mot bakveggen uten at bassen blir overstadig og pløsete.

Litt overivrig diskant

Et annet ankepunkt er at diskanten på Silver 300 kan bli i overkant energisk til tider. Ikke at det låter hardt, men det kan bikke over mot det småkrasse, dersom musikken har for mye energi i nedre diskantområde, eller høyttalerne kobles til en forsterker som er i overkant analytisk. Med andre ord, heller en Yamaha A-S1100 (eller helst A-S3000) enn Technics SU-G700 eller Pioneer A-70DA. Da skulle man kanskje ikke trodd høyttalerne var en god match med Hegel H190, men da ville man tatt feil. For selv om Hegelen er nøytral, er den så godt oppløst i overtonene, at den likevel holder høyttalerne i tøylene i overtonene. Likevel, det er mer vektløshet i overtonene på høyttalere som Audiovector QR3.

Lekenhet

Der hvor Dynaudioene derimot kommer til kort er på dynamikk i anslagene. Lekenheten. Dynaudioene kan låte litt traust i forhold, og der hvor Silver 300 gjerne sier ja takk til mye kraft, så er Excite 34 avhengig av det. Da blir regnestykket fort et ganske annet, og uansett får du ikke like mye dansefot av Dynaudio.

Konklusjon

Monitor Audio har på flere måter klart å gjøre en fabelaktig høyttaler enda bedre. Silver 300 er en ekte allround-høyttaler, som tar alt du kaster på den av musikk, og gjengir den med dynamikk, oppløsning og god underholdningsfaktor. Den imiterer high-end på imponerende vis, selv om den ikke har samme rikdom i klangfarger, og den mangler litt i dybden.

Den som søker høyttalere til under 20.000 kroner, og som ønsker den beste kombinasjonen av musikalitet, oppløsning og x-faktor, bør ha Monitor Audio Silver 300 høyt på sjekklisten.

Bassområdet oppleves som noe slankere enn hos forgjengeren Silver 8, og diskanten kan bli i overkant energisk. Dette kan enkelt bøtes på med valg av forsterker og jobbing med plassering.

Monitor Audio har fornyet Silver-serien, hvor den nye Silver 300 er arvtakeren etter den meget populære og ekstremt vellykkede Silver 8. En av de beste gulvhøyttalerne vi hadde hørt i sin prisklasse, og som fremdeles er vanskelig å slå. Utvendig er det få endringer. Men diskantelementet og mellomtonen skaper et mer sømløst uttrykk, nå montert på en felles metallplate på baffelen. Den industrielle bunnplaten er dessuten erstattet med fire høyttalerføtter som festes direkte til undersiden av høyttaleren. Dette gir et mer minimalistisk preg, og reduserer totalvekten med tre kilo. 20 kilo er likevel voksent i forhold til størrelsen, for eksempel er høyttaleren 30 prosent tyngre enn en av sine erkekonkurrenter Audiovector QR3. [caption id="attachment_81442" align="alignnone" width="678"] Monitor Audio Silver 300 ser elegant ut i valnøtt. Foto: Monitor Audio[/caption]   På innsiden er det gjort justeringer i delefilteret, hvor man blant annet har økt delefrekvensen til diskanten fra 2,7 til 3,5 kHz for å gi det et mer behagelig arbeidsområde. Mellomtoneelementet er bare på 4 tommer og tåler dermed såpass høye toner uten å bli veldig retningsbestemt og skape ujevn frekvensrespons utenfor "sweetspot".

Kvalitetsfølelse

Kabinettet ser elegant ut i valnøtt, som vårt testeksemplar kom i. Det er stivt, uten kjipe resonanser når man knakker på det. De sølvfargede, "golfballmønstrede" høyttalerelementene står flott ut visuelt, og det er ingen skruer å se. Det er heller ingen hull til grillene, da disse festes med magneter. [caption id="attachment_81450" align="alignnone" width="566"] Den tidligere bunnplaten er erstattet med fire høyttalerføtter som festes direkte til undersiden av høyttaleren. Foto: Monitor Audio[/caption]   Membranmaterialet er en keramikkbelagt sandwitch-konstruksjon av aluminium og magnesium, som alene er meget stivt i forhold til vekt. For å gjøre det enda stivere har Monitor Audio altså valgt å bulke det i et golfballmønster. [caption id="attachment_81443" align="alignnone" width="678"] Det forundrer oss ikke om Silver 300 blir en bestselger i hvitt. Foto: Monitor Audio[/caption]  

"Barnesikret"

For foreldre med klåfingra barn er det verdt å merke seg at diskantelementet er sikret bak et metallgitter. Mellomtone- og basselementene har ingen støvhette i midten som kan være fristende å trykke inn, så det skal være relativt trygg bane her.

Lyden av sølv

Lyden fra Silver 300 er umiddelbart gjenkjennelig fra tidligere årganger. Monitor Audio har gang på gang vist å kunne forene en overbevisende taktfasthet med en frekvensbalansert lydgjengivelse, og denne er intet unntak. Ta for eksempel den taktfaste sangen Soothing av indieartist Laura Marling. Basstromma er stram som en soldat i givakt, mens kantslaget mot skarptromma har en snert som er få forunt. En dyr og kraftig forsterker får dette frem i ekstra godt monn, men også en enkel sak som strømmeforsterkeren Klipsch PowerGate får det viktigste ut av Silver 300. Monitor Audio er nemlig ikke kjent for særlig tungdrevne høyttalere (i hvert fall ikke i moderne tid, så lar vi heller eldre modeller som 1970-tallshøyttalerne MA1 stå for seg selv). Med 8 ohms impedans og 90 dB følsomhet skal det ikke mye til å få litt lydtrykk ut av det hele. Likevel er det med disse som med alle høyttalere av god kvalitet: de fortjener det beste du har råd til å putte på dem. For eksempel Naim Uniti Nova. En lekkerbisken av en strømmeforsterker. Dyr som pokker, men har lydkvaliteten (og utseende!) til å følge opp. Silver 300 forvandles til musikkformidlere av rang, stemmen til Laura Marling er meget troverdig, med nydelig falsett og utsøkt brystklang. Det hele presenteres i et bredt og faseriktig lydbilde, rikt på detaljer. [caption id="attachment_81444" align="alignnone" width="678"] Silver 300 kan også fås i svart høyglans, for to tusen kroner ekstra. Foto: Monitor Audio[/caption]  

Stram bass

Pianoet til Philip Glass på Opening (Glassworks) gjengis med flott snert i anslagene, samtidig som tonene flyter deilig inn i hverandre og synger i harmoni. Men jeg har faktisk hørt tonene fra tangentene dypere, med en større klangbunn enn her. For eksempel Dynaudio Excite X34, som maler pianoet med en mørkere bakgrunn, i et dypere lydbilde. Dynaudioene er rikere på undertoner, og det mener jeg faktisk også forgjengeren Silver 8 var. Av samme grunn savner jeg litt kropp i den dundrende basstromma på Nine Inch Nails' Into The Void. Det kan låte en anelse mot det slanke. Derimot er Silver 300 mer homogene i bassen, der Silver 8 hadde en betoning – en farging – som trigget noen basstoner mer enn andre. Og ved å slanke ned bassen noe, er høyttalerne mer plasseringsvennlige, da de kan stå tettere mot bakveggen uten at bassen blir overstadig og pløsete.

Litt overivrig diskant

Et annet ankepunkt er at diskanten på Silver 300 kan bli i overkant energisk til tider. Ikke at det låter hardt, men det kan bikke over mot det småkrasse, dersom musikken har for mye energi i nedre diskantområde, eller høyttalerne kobles til en forsterker som er i overkant analytisk. Med andre ord, heller en Yamaha A-S1100 (eller helst A-S3000) enn Technics SU-G700 eller Pioneer A-70DA. Da skulle man kanskje ikke trodd høyttalerne var en god match med Hegel H190, men da ville man tatt feil. For selv om Hegelen er nøytral, er den så godt oppløst i overtonene, at den likevel holder høyttalerne i tøylene i overtonene. Likevel, det er mer vektløshet i overtonene på høyttalere som Audiovector QR3.

Lekenhet

Der hvor Dynaudioene derimot kommer til kort er på dynamikk i anslagene. Lekenheten. Dynaudioene kan låte litt traust i forhold, og der hvor Silver 300 gjerne sier ja takk til mye kraft, så er Excite 34 avhengig av det. Da blir regnestykket fort et ganske annet, og uansett får du ikke like mye dansefot av Dynaudio.

Konklusjon

Monitor Audio har på flere måter klart å gjøre en fabelaktig høyttaler enda bedre. Silver 300 er en ekte allround-høyttaler, som tar alt du kaster på den av musikk, og gjengir den med dynamikk, oppløsning og god underholdningsfaktor. Den imiterer high-end på imponerende vis, selv om den ikke har samme rikdom i klangfarger, og den mangler litt i dybden. Den som søker høyttalere til under 20.000 kroner, og som ønsker den beste kombinasjonen av musikalitet, oppløsning og x-faktor, bør ha Monitor Audio Silver 300 høyt på sjekklisten. Bassområdet oppleves som noe slankere enn hos forgjengeren Silver 8, og diskanten kan bli i overkant energisk. Dette kan enkelt bøtes på med valg av forsterker og jobbing med plassering.
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn.
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 39,-

Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:

Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgave (iPad/Android) hver måned Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
  • Type: Treveis bassrefleks
  • Bass: 2 x 6” C-CAM RST
  • Mellomtone: 4″ C-CAM RST
  • Diskant: 1” C-CAM Gold Dome
  • Følsomhet: 90 dB
  • Impedans: 8 Ohm
  • Mål: 100 x 18,5 x 30 cm (H x B x D)
  • Vekt: 20 kg
  • Web: swsg.no
Pris: 17.995,-

Alltid oppdatert!

Full tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned

0,-