annonse
annonse

Test: Designhøyttalere

7 stilige designhøyttalere

Du behøver ikke gi avkall på stil, gulvplass eller ekteskapet for å få god lyd. Disse høyttalerne slipper gjennom selv den strengeste adgangskontrollen.

Sider: 1 2

Som hi-fi skribenter lever vi – i hvert fall i arbeidstiden – i den perfekte verden, hvor det kun handler om å oppnå den beste lyden, og hvor smålige betraktninger om utseende, møbleringsvennlighet og pris kommer i annen rekke.

Det er bare ikke den virkeligheten som gjelder utenfor bladets spalter. Her må det tas hensyn, inngås kompromisser og skrapes til benet når interessen for god lyd skal oppleves i rom og økonomi som deles med andre.

Høyttalerne i denne testen skiller seg fra fordommene ved at produsenten har tenkt på annet og mer enn bare lyden. Alle åtte faller innenfor hva man kan kalle designhøyttalere.

Skjønnhet og bekvemmelighet går hånd i hånd. Alle høyttalerne er aktive og trådløse, og de fleste er utstyrt med multiromsfunksjoner og strømmetjenester, og man kan med få trykk på mobilen la musikken strømme ut.

Men vi er fortsatt et hi-fi-media, og ikke et livsstilsmagasin. Det pene utseendet til tross, er testdeltakerne alle kompetente lydgivere. Flere av merkene i testen produserer også ting i den aller tyngste high-end-klassen, så de vet hva de snakker om.

  • Beosound 2 15.995 kr
  • Teenage Engineering OD-11 599 euro
  • Harman Kardon Go + Play 2.990 kr
  • Geneva Audiosphere Large 6.995 kr
  • Electrocompaniet EC Living 5.990 kr
  • Dali Kubik One 8.998 kr
  • BeoPlay A6 9.499 kr
Stereoanlegg i løpemeterLes hele testen
TEST AV: Dali Kubik One

Kubik One er en velvoksen lydplanke hvor lydkvaliteten har førsteprioritet.

Kubik-serien er Dalis forsøk på å komme inn på markedet for livsstilshøyttalere. Serien består foreløpig av to modeller, den smale Kubik Free og testemnet, Kubik One. Kubik One ligner med sin avlange slanke form en lydplanke, men er tenkt som et fullverdig minianlegg som kan henges på veggen, og brukes over alt i huset i likhet med for eksempel BeoSound 35.
Kabinettet er fremstilt av aluminium. Den høye stivheten betyr at godstykkelsen kan begrenses, slik at kabinettet kan få et rimelig volum på tross av små ytre mål. Selve høyttaleren fås i tre farger, mens frontstoffet finne i hele seks kulører.
Kubik One er bygget opp som et stereosystem med to toveis høyttalere tett sammen. De to bassenhetene har, som vanlig hos Dali, membran i trefiber. Hver enhet har sin egen 25 W klasse D-forsterker. På baksiden finner man både optiske digital- og analoginnganger med både minijack og ordentlige RCA-kontakter. Det er utgang for subwoofer. Bluetooth-tilkoblingen støtter apt-X for bedre lyd. Det er til gjengjeld ikke noen Wifi-adgang.

Lyden

Man kan justere bassen i tre trinn på baksiden. Har man en ekstern subwoofer tilkoblet, vil «Neutral» sannsynligvis være passende. Ellers foretrakk vi «Echanced», som gir mer fylde i bunnen. Denne innstillingen ble brukt i resten av testen.
Bassgjengivelsen på Kubik One er kraftfull og ganske ufarget. Trentemøllers Even Though You’r With Another Girl fyller rommet med en tung, elektronisk atmosfære. Selv om den ikke er helt så tykk som på Geneva Aerosphere og BeoSound S2.
Kubik One er imidlertid ikke like overlegen i den andre enden av frekvensspekteret. Diskanten følger greit med, men de siste detaljene mangler.

Musikalsk boomerangLes hele testen
TEST AV: B&O Play A6

Stor lyd og unik design. Beoplay A6 gir deg i både pose og sekk.

Play-merket er for de som vil ha B&Os lekre design, men til mer overkommelige priser. For eksempel i form av høyttaleren A6, som enten kan brukes solo eller som del av et multiromssystem. A6 er flat og avrundet, nesten boomerang-formet. Fronten er kledd med grovvevd stoff i møbelkvalitet (levert av tekstilfirmaet Kvadrat). Et touchfelt langs toppen styrer avspilling, valg av numre og volum.
Bak stoffer finner man to 3/4” diskanter og to 4” bassenheter. En 1,5” fulltoneenhet stråler bakover. Tilkoblingene er gjemt bak en luke i bunnen av høyttaleren. Her kan man koble til analog lyd (3,5 mm stereo-minijack), Ethernet og strømkabel, samt tilpasse bassgjengivelsen til høyttalerens plassering gulv/vegg, gulv + vegg og i hjørnet.
Oppsettet skjer via BeoSetup-appen, mens avspillingen styres av en annen app, BeoMusic, samt med Bluetooth. Spotify Connect, Deezer og TuneIn nettradio er innebygget. Men ingen Tidal. Til gjengjeld har den i siste oppdatering fått tilgang til Google Cast.

Lyden

Med sin beskjedne størrelse og en front i stoff, går A6 nesten bokstavelig talt i ett med møblementet. Men bare til man skrur opp musikken. Den låter langt større enn man kunne forvente av en så kompakt ting! Lyden er varm, og det mangler på ingen måte bunn. Faktisk går den svært dypt i bassen (35 Hz ifølge B&O). Mellomtonen er også fin og velartikulert, så lenge man ikke gjør overilte ting med volumkontrollen. Og diskanten er ren og veloppløst. Stereoperspektivet er i kraft av høyttalerens størrelse begrenset, men lydbildet er luftig og behagelig.

Konklusjon

Selv om A6 er liten og har utseendet med seg, kan den levere annet og mer enn bare bakgrunnsmusikk. Lydkvaliteten tåler å bli opplevd ved høyere volum. Som andre B&O-produkter til hjemmebruk kan den brukes i multiromsoppsetning. Med et godt utvalg av strømmetjenester samt Google Cast, vil den levere musikkglede til hverdag og fest, uansett hvor i huset den brukes.

Stor sjel i liten kroppLes hele testen
TEST AV: Harman Kardon Go + Play

Harman Kardons bærbare høyttaler kan lett brukes hjemme.

Harman Kardon Go + Play skiller seg fra de øvrige modellene i testen ved å være bærbar. Høyttaleren er utstyrt med en solid hank i rustfritt stål, og har innebygget oppladbart batteri som rekker til åtte timer med musikk. Den sparer imidlertid litt på kruttet ved batteridrift, så skal du ha full glede av forsterkereffekten på 4 x 25 W, må du sette i kontakten.
Det er de bløte og runde formene som preger Go + Play. Kabinettet er avrundet, og håndtaket fortsetter den halvsirkelbue som sidene starter. Front og bakside er dekket av sort stoff, og toppen er belagt med et gummilignende sort materiale. Det er knapper til Bluetooth, av/på, volum og avspilling på toppen.
Bak frontstoffet finner man to 9 cm bassenheter og to 20 mm diskantenheter. Det er tilkoblinger til lader, aux og en USB-port til lading av mobil eller nettbrett. Det er verken app-styring eller fjernkontroll, men det er heller ikke nødvendig, da all musikk likevel strømmes fra en bærbar enhet.

Lyden

Med en pris som ligger under det halve av de andre deltakerne i testene, er forventningene til Go + Play på forhånd spent lavt. Men den klarer seg forbløffende godt i selskap med de tunge gutta.
Det er grenser for hvor mye bass man med rimelighet kan tvinge ut av en håndholdt ghettoblaster med to 3,5-tommers bassenheter. Men det tar Harmans ingeniører hånd om. For Go + Play låter stort og solid, og man må skru temmelig høyt opp før lyden begynner å bli dårlig.
Go + Play spiller i stereo, men stereoeffekten er begrenset. Men da de fleste av konkurrentene spiller i mono, er det ikke noe stort minus. Og det er bedre enn de kretsløpene til å ekspandere stereovirkningen som mange lignende høyttalere er utstyrt med.

Konklusjon

Harman Kardon Go + Play gir deg ikke mange finurlige funksjoner. Den er og blir en enkel Bluetooth-ghettoblaster uten Wifi, strømming og app-styring. Men du betaler heller ikke mer enn det. Og det den er beregnet til, klarer den med glans. Hvis du vil nøye deg med å spille musikk fra mobil, nettbrett eller laptop, får du et fint og lite «anlegg», som til og med kan tas med.

Norsk avslappet livsstilLes hele testen
TEST AV: Electrocompaniet EC Living

High-end folkene hos Electrocompaniet har skapt en elegant strømme-serie.

Norske Electrocompaniet er en gammel kjenning i hi-fi-land. Men det pleier å være i form av produkter i den helt tunge fem- og sekssifrede enden av prisskalaen – som den ville Nordic Tone Model 1.
EC Living er en helt ny serie fra Electrocompaniet. Som navnet antyder, har vi med et «livsstilsanlegg» å gjøre. Lett, bekvemt og med alle funksjoner innebygget. Tana SL-1 er basismodellen, som inneholder høyttaler, forsterker og strømmeenhet. Den kan brukes alene eller kombineres med den aktive høyttaleren L-1 til et stereosystem. I tillegg finnes det separate strømmemottakere, med eller uten innebygget forsterker til bruk sammen med et eksisterende anlegg. EC Living produktene fås i tre finisher: høyglanssort, aluminium og polert kopper. Enhetene kan brukes separat, i multiromssystemer eller samles i et multikanals hjemmekinoanlegg.
Med røtter i tung hi-fi har Tana SL-1 selvfølgelig support for høyoppløste musikkfiler, deriblant DSD 128 (5,6 MHz), og den trådløse adgangen og analoge minijack-innganger er supplert med både optisk og koaksial digitalinngang. Med adgang til Spotify Connect, Tidal og internettradio er man godt forsynt på strømmefronten. Hele systemet kan styres via mobil-appen EC Remote, som ikke har verdens letteste oppsett, men som utfører oppgaven utmerket.

Lyden

EC Living har et avslappet, ganske nøytralt lydbilde som heller mot det lyse. Det gjør det lett å fokusere på sangstemmer. Jeg har sjelden hørt Natasjas vokal på I Danmark er jeg født, stå så tydelig. Det man har av power i mellomregionen, kniper det litt mer med i ytterkantene. Diskanten er fin, men mangler den øverste luftigheten. Bassen er rask, og går egentlig dypt nok, men bunnen er noe dempet. Electrocompaniet er imidlertid på vei med en trådløs subwoofer til serien.

Konklusjon

Ingen slår EC Living på fleksibilitet og antall filformater. Hvis man har som mål å bygge opp et innredningsvennlig mangekanals-multiromssystem til høyoppløst lyd, er dette det mest nærliggende valget. EC Living leverer dessuten en åpen og veloppløst lyd som er behagelig å legge øret til. Lyden er imidlertid litt tilbakelent – i hvert fall uten subwoofer.

Stor, rund lydLes hele testen
TEST AV: Geneva Aerosphére Large

Designen er like markant som lyden er imponerende

Geneva Labs er for Sveits hva B&O er for Danmark. Deres produkter er stramt og elegant designet – og de går bestemt ikke i ett med tapetet!
Geneva Aerospere Large ligner ikke noe annet lydutstyr: En stoffball på 40 cm i diameter, som hviler på en lav aluminiumsokkel med Genevas logo i lysende grønt eller blått. Ballen kan enten settes på et bord eller på et medfølgende stativ.
Ballen inneholder hele fem høyttalerenheter, drevet av like mange klasse D-forsterkere: to 1” diskanter, to firetommers bass-/mellomtoneenheter og en 6” oppovervendt subwoofer. Den samlede forsterkereffekten er 100 W.

Lyden

Aerospere signalerer design i en slik grad, at man kan frykte for at alle pengene har gått til formgivningen. Den bekymringen er imidlertid ubegrunnet. Faktisk mistenker man at designeren har hatt nattarbeid ved siden av, for her det er lyd for alle pengene.
Stoffballen gjengir musikken lojalt, og uten snev av tilbakeholdenhet eller at den låter innelukket. Stemmer låter naturlig og åpent, og selv om det ikke er snakk om et stereobilde i vanlig forstand, fyller lyden rommet på en tiltalende måte. Med en dedikert dypbassenhet er det masse skyv i bunnen. Tunge dubstep-bashung fra Lindsey Stirling rumler dypt gjennom stuen.
På minussiden er nyanseringen ikke helt så høy som for eksempel EC Living Tana. Stemmer låter godt, men den siste nærheten mangler. Og når det skrus opp for tung symfonisk rock, flyter instrumentene sammen til et lydteppe i stedet for å stå adskilt. Men så er vi også oppe i en lydstyrke som mest brukes på de tidspunkter hvor den kritiske analysen for lengst har gått til sengs, for så å våkne med tømmermenn neste formiddag.

Konklusjon

Geneva Aerosphere Large er et designmessig statement som man enten vil elske eller hate. Lyden er det til gjengjeld ingen diskusjon om. Høyttaleren fyller selv den største stuen, med et overskudd og en bass som godt kan klare en nyttårsfest. Vil du ha vesentlig mer, må du opp i et fullvoksent stereoanlegg, men da må du både legge en del flere penger på disken, og gå på kompromiss med utseendet.

Gjenfødt klassikerLes hele testen
TEST AV: Teenage Engineering OD-11

En hyllest til den avdøde lydtrollmannen Stig Carlsson

Det svenske design- og elektronikkfirmaet Teenage Engineering har laget en kjærlighetserklæring til den 42 år gamle Sonab OD-11-høyttaleren, som var designet av Sveriges mest kjente høyttalerkonstruktør Stig Carlsson.
Utvendig er 70-talls-ikonet gjenskapt nøyaktig til minste detalj av: en liten hvitmalt terning med sidelengder på 26 cm (den fås også i rød og valnøttefiner). De to høyttalerenhetene er gjemt under et sortlakkert metallnett på toppen. Bassen er en 6,5 tommer med pappmembran og gummioppheng, og diskanten er, som normen var i 1974, en 2” kjeglemembran.
Inne i kabinettet er det til gjengjeld skjedd forandringer. Den gamle OD-11 var passiv, men den nye har en 100 W klasse D-forsterker innebygget, og trådløs adgang via Bluetooth og Wifi.
De siste par årene er 360-graders lyd blitt et moteuttrykk. Ideen er at en høyttaler som sprer lyden ensartet ut i rommet, kan høres like godt overalt, uten at man trenger å sitte låst til en «sweet spot». Det er imidlertid langt fra en ny oppfinnelse, som OD-11 er et eksempel på. Faktisk var rundtstrålende lyd alminnelig før stereo ble moderne.

Stilikon med rockemusklerLes hele testen
TEST AV: BeoSound 2

Designen er stram, men lyden er alt annet enn tilknappet.

BeoSound 2 er storebror til den BeoSound 1 som vi testet tidlig i høst. Begge er kjegleformede aluminiumstårn med en diskant med spredelinse på toppen og en nedoverrettet bassenhet i bunnen på kabinettet. I BeoSound 2 er det imidlertid ytterligere to mellomtoneenheter. De er plassert på hver side av kabinettet, gjemt bak et lamellgitter som minner om det som pryder BeoLab 18. Alle tilkoblinger (strøm, Ethernet og analog lydinngang) er i bunnen av kabinettet. Det er også blitt plass til en litt større bassenhet i BeoSound 2.
De fire høyttalerenhetene drives av en samlet forsterkerpark på mer enn 110 watt. BeoSound 2 arbeider i en blanding av mono og stereo, da en bass og en diskantenhet er 360 grader rundtstrålende, mens de to motsatt stilte to-tommers mellomtoneenhetene jobber i stereo, og gir et luftig lydbilde.
Det er en smakssak om en høyttaler bør ligne på en bordlampe fra Stelton. Men det er suverent gjennomført, og oser av høy bearbeidingskvalitet. Den mindre modellen var lett å ta med seg rundt i huset, takket være et innbygd batteri. BeoSound 2 må til gjengjeld brukes på stedet. Eller i hvert fall koblet til strømmen.
BeoSound 2 kan mer enn å se godt ut. Når man dykker ned i musikksamlingen på NAS-en, eller går på jakt på Spotify eller Deezer (dessverre ikke Hi-Fi-strømming fra Tidal), serverer den rocke-klassikerne med en styrke og tyngde som står i motsetning til det slanke ytret. Det er nesten like mye trøkk i bassen som hos Geneva og Teenage Engineering. Aluminiumskabinettet er helt fritt for hørbare resonanser, selv om bassen imidlertid kunne vært mer presis.

Konklusjon

I disiplinen designerelektronikk er det ingen over og ingen ved siden av B&O (det må i tilfelle være Geneva). Men de indre verdiene er heller ikke oversett. BeoSound 2 fyller stuen med musikk i overbevisende lydkvalitet, om det gjelder bekvemme strømmetjenester eller lokale HD-lydfiler. Den kan både levere bakgrunn og spille opp til fest. For det tar B&O seg til gjengjeld betalt med den høyeste prisen.

Flere tester:

9 rimelige lydplanker

Best lyd i TV-stua

En lydplanke er den desidert enkleste lydmessige oppgraderingen du kan gjøre til TV-en din. Men hvor bra lyd får man under seks tusen kroner?

Tangent X6BT Phono

Lett samlivspartner

JBL Bar 3.1

Kraftpluggen

Sony HT-XF9000

Ekstra dimensjon i høyden

Philips Fidelio B1/12

Bedre på TV enn musikk

Yamaha YAS-207

Overraskende stor lyd

Yamaha var først på markedet med aktive lydplanker. Dette er deres første med DTS Virtual:X surroundlyd.

Panasonic SC-HTB250

Liten – og halvhjertet

Creative Sound BlasterX Katana

For spillentusiaster

Samsung HW-N660

Perfekt balanse

LG SJ8

La lyden strømme

annonse