annonse
annonse

Test: Canton Reference 3K

Kolossen som ikke lyver

Enten det er gigantiske pauker som smeller eller en knappenål som faller, så forteller denne høyttaleren sannheten.

Lyd & Bilde mener

Reference 3K har et enormt lydbilde, sammenhengende fra topp til tå, helt uten skavanker. De kan låte herlig rytmisk eller sukkersøtt, alt ettersom.
Høyttalerne tar sin plass, og forsvinner ikke akkurat inn i stuemiljøet.

Canton er en av Tysklands store stoltheter innen hi-fi, hvor det dreier det seg om å fortelle den fulle og stramme sannheten. Enten det er Beethoven, Wagner eller Rammstein som står på den taktfaste menyen, så skal musikken gjengis med pinlig nøyaktighet. Ingen snarveier godtas, en sannhet som bare blir mer fremtredende jo høyere opp i prisklassene man kommer. Vi har i det siste blitt godt kjent med Cantons rimeligere høyttalere, og flere av dem har imponert oss. Men det er i high-end-klassen produsenten trives aller best.

Les: Slik plasserer du høyttalerne

Med en prislapp på over 100.000 kroner for et par er Reference 3K definitivt high-end. Klassen hvor man forventer at høyttalerne kan vekke døde artister fra graven for en privat intimkonsert, hvor et stykke historie males utover et holografisk lerret, og ens egen oppfatning av tid og rom nærmest går i oppløsning. Alt annet enn fantastisk er skivebom, noe som krever upåklagelig dynamikk, en nærmest uendelig mengde klangfarger, mens forvrengning forvises ned i de dypeste avgrunner. Noe skal man da ha igjen for å brenne av husholdningens sparekonto og en del av pensjonen på et par høyttalere!

To broledere kan kobles forskjellig for å gi mer eller mindre diskant eller mellomtone ut ifra lydmessige preferanser. Foto: Canton

Svære greier

Reference 3K er ikke den største modellen – den æren går til Reference 1K – men den er likevel en stor koloss som rager 115 cm over gulvet og huser to 22 cm (8,5”) basselementer. Vekten på 56 kilo per høyttaler betyr at det er sterkt frarådet å håndtere høyttalerne alene!

Reference 3K er en voksen høyttaler. Foto: Canton

 

Det første som slår meg er det massive kabinettet. Det er åpenbart solid laget, og det er akustisk optimalisert med kurvet frontplate som motvirker diffraksjoner i de høye frekvensene. Korte lydbølger vil på en flat frontplate vandre frem og tilbake langs platen, krasje inn i hverandre og skape faseforvrengning. Det blir verre jo bredere frontplaten er, og på en såpass stor høyttaler er det derfor en fordel å bue den. Veggene er fem centimeter tykke og består av flere lag for å hindre resonanser. Hvis du synes jeg snakker teknisk og mekanisk om kabinettene, er det fordi det er følelsen de vekker. Hele utførelsen er gjort ut ifra funksjon, og til tross for høyglans svart eller hvit pianolakk er det nok få som vil betrakte høyttalerne som vakre. Ønsker du interiørdekor, se heller i retning Raidho XT-2, Sonus faber Olympica III eller Audiovector SR3 Avantgarde Arreté.

Oppbygning

Membranene til bass- og mellomtoneelementene er hovedsakelig aluminium, delvis keramikkbehandlet og tilsatt tungmetalliske wolfram-partikler. Dette skal gi optimalt forhold mellom stivhet og vekt og dessuten ekstra innvendig demping. Alt i musikkens tjeneste, for å la tonene strømme ut så upåvirket som mulig. Diskanten er for øvrig også i keramisk aluminium, men uten wolfram.

Det avanserte delefilteret er montert på et kretskort med minst mulig resonans. Foto: Canton

 

I delefiltrene brukes kretskort med lite egenresonans, og intern kabling er holdt på et minimum, hvor selve kablene er spesialutviklet for Reference K-serien.

I tillegg til terminalene på baksiden finner man to broledere som kan kobles forskjellig for å gi mer eller mindre diskant eller mellomtone ut ifra lydmessige preferanser. I vårt nokså dempede rom funker det best i nøytral posisjon.

All intern kabling er spesialutviklet for Reference K-serien. Foto: Canton

Om plassering

Reference 3K går dypt i bassen, men Canton lover at de ikke er veldig kravstore med tanke på plassering i forhold til bak- og sidevegger. Dette mye takket være bassrefleksporten med en spesiell bølgeleder som sprer lydbølgene bedre og reduserer turbulens i munningen av bassporten.

Likevel, når man har med en så stor høyttaler å gjøre, som går såpass dypt i bassen, så er det viktig å jobbe med plasseringen. Det gjelder å få strammest mulig bass, kombinert med et best mulig stereoperspektiv. Tett mot veggen kan gi mye bass – kanskje litt for mye og svulstig – men et flatere stereoperspektiv. Langt ut på gulvet gir gjerne slankere bass, mens lydbildet blir større og dypere.

  • Type: 3-veis gulvstående
  • Frekvensrespons: 18-40.000 Hz (linearitet ikke oppgitt)
  • Følsomhet / impedans: 89 dB / 4-8 ohm
  • H x B x D: 115 x 33,5 x 49 cm
  • Vekt: 56 kg / stk
  • Farge: Svart eller hvit høyglans
Pris: 104000,-

Flere tester:

9 rimelige lydplanker

Best lyd i TV-stua

En lydplanke er den desidert enkleste lydmessige oppgraderingen du kan gjøre til TV-en din. Men hvor bra lyd får man under seks tusen kroner?

Tangent X6BT Phono

Lett samlivspartner

JBL Bar 3.1

Kraftpluggen

Sony HT-XF9000

Ekstra dimensjon i høyden

Philips Fidelio B1/12

Bedre på TV enn musikk

Yamaha YAS-207

Overraskende stor lyd

Yamaha var først på markedet med aktive lydplanker. Dette er deres første med DTS Virtual:X surroundlyd.

Panasonic SC-HTB250

Liten – og halvhjertet

Creative Sound BlasterX Katana

For spillentusiaster

Samsung HW-N660

Perfekt balanse

LG SJ8

La lyden strømme

annonse