annonse
annonse

test: AKG N5005

Mai 2018
AKG N5005
Mai 2018
AKG N5005

Espresso til øregangene

High-end hodetelefonlyd som får plass i en fyrstikkeske.

Virkelig ren, presis og nyansert lyd. Både til normal og balansert drift samt til trådløs bruk. Ultralekker design.
De koster alvorlig mye penger for noe som bare veier 11 gram! Lyden er bare optimal når passformen er perfekt.

For de fleste er in-ear-hodetelefoner – altså ørepropper – ensbetydende med treningspropper eller billige “bruk og kast”-propper som kan brukes til å mishandle tilfeldige poplåter på vei til og fra jobb.

Men det finnes unntak. Markante unntak.

AKG N5005 er selskapets alternativ til high-end i øreproppformat. Prisen er satt til et pent og rundt tall: 1,000 dollar. Modellen ble presentert i London nylig, hvor Sean Olive, som Acoustic Research Fellow hos Harman (som er morskeskapet til AKG) forklarte om forskningen bak lyden. Harman har gjennomført hundrevis av lyttetester på et stort antall ørepropper for å avklare hva som skiller en god in-ear-hodetelefon fra en dårlig. Utover at testene viste at det ikke var noen klar sammenheng mellom pris og kvalitet (!) på de testede øreproppene, var konklusjonen – heldigvis – også, at både trente og utrente lyttere foretrekker ørepropper med en flat frekvensgang, fremfor modeller med en spesiell “sound”.

Ut fra dette overrasker det ikke at AKG har tilstrebet en så jevn frekvensgang som mulig i sin nye flaggskipmodell. Hvis man ønsker en litt annen smaksnyanse, kan det imidlertid også oppfylles. Det kommer vi tilbake til.

Lekkerhetsfølelse

High-end handler ikke bare om tørre fakta, men også om følelser. Når man kjøper et produkt som også prismessig befinner seg i det tunge sjiktet, må det helst følge med en følelsesmessig opplevelse. Det kan sammenlignes med å spise på en Michelin-restaurant: Maten må være i toppklasse, men iscenesettelsen og presentasjonen av godene må matche.

To etasjer med utstyr

AKG har tydeligvis lagt ned et stort arbeid i “lekkerhetsfølelsen” som møter en når man pakker ut de 10.000 kroner dyre hodetelefonene. Esken er stor, og delt opp i to etasjer, hvor man finner et imponerende arsenal av utstyr for tilpasning av øreproppene. Alt sammen nedfelt i formstøpte fordypninger i stoffkledd skum.

Viktigst er selve hodetelefonene, som er utført i høyglansblank sort keramikk. Kabler, som er avtakbare, er det tre av: en normal 3,5 mm kabel for bruk til for eksempel smartmobil. En tilsvarende kabel med 2,5 mm minijackkontakt til balansert drift. Og sist, men ikke minst, en kort kabel med innebygget Bluetooth-adapter, så AKG N5005 også kan brukes trådløst. Det er også en fly-adapter, en rengjøringsbørste og en USB-kabel til lading av Bluetooth-adapteren, som har en spilletid på åtte timer.

Man får med syv sett ørepropper i varierende størrelser og materialer. På den måten burde det være mulig for de fleste å finne frem til et par som passer.

 

Man får med syv sett ørepropper i varierende størrelser og materialer. På den måten burde det være mulig for de fleste å finne frem til et par som passer. Og det er avgjørende viktig, for bare når hodetelefonene er helt tette, oppnås den lovede, flate frekvensgangen.

AKG har tydeligvis lagt ned et stort arbeid i lekkerhetsfølelsen som møter en når man pakker ut de 10.000 kroner dyre hodetelefonene. Esken er stor, og delt opp i to etasjer, hvor man finner et imponerende arsenal av utstyr for tilpasning av øreproppene. Alt sammen nedfelt i formstøpte fordypninger i stoffkledd skum.

 

Fem enheter per kapsel

Så mye om tilbehør. Det handler om de indre verdiene: Det 11 gram lette keramikkhuset inneholder hele fem drivere, fordelt på tre frekvensområder. En 9,2 mm dynamisk driver tar seg av bassen, mens mellomtone og diskant ivaretas av hvert sitt par balanserte armaturer. Imponerende i en enhet som er så liten at den kan forsvinne i en skjortelomme.

Fintrimming av lyden

I esken er det også seks bitte små kapsler med gitre på toppen, som ligner miniutgaver av filteret i en vannkran. Kapslene (det er åtte i alt, da to andre er montert i hodetelefonene) brukes til å tilpasses frekvensgangen etter smak. Finner du de premonterte med navnet “reference sound” for kjedelige, kan du skifte dem med filtre som gir et løft i henholdsvis bassen, diskanten eller mellomtone og diskant.

Det er naturligvis en fjernkontroll på kabelen til å styre avspilling på mobilen. Det er også en omskifter som kan velge mellom styring av iOS og Android – smart. Selve kabelen er av en lekker, flettet “audiofil”-type.

Det følger med åtte bitte små kapsler med gitre på toppen, som ligner miniutgaver av filteret i en vannkran. Finner du de premonterte med navnet ‘reference sound’ for kjedelige, kan du skifte dem med filtre som gir et løft i henholdsvis bassen, diskanten eller mellomtone og diskant.

 

Lyden av AKG N5005

Ut fra alt snakket om nøytralitet var forventningen at AKG N5005 ville låte flatt. Og den er da også i særklasse fri for betoninger og maskeringer. Men flat er på ingen måte det samme som tynt. Faktisk er bassen like dyp og fyldig som man kunne forvente av et par velvoksne over-ear-hodetelefoner. Men imidlertid ikke med helt den samme fornemmelsen av fysisk vibrasjon i kraniet.

Det som spesielt gjør inntrykk, er renheten som AKG N5005 går til oppgaven med. Det var luft på en måte som jeg ikke var klar over å ha manglet tidligere! Det kler først og fremst sangstemmer fremragende. På koret i innledningen til Right Hand Man fra Hamilton kan man enkelt peke ut de enkelte sangstemmene. Og hver stemmes særpreg står klart og velartikulert frem – uten at det forstyrrer muligheten for å nyte klangen av high-hat-en.

Mangelen på forvrengning betyr også at andre ledd i kjeden avsløres nådeløst. Som forskjellen på CD-kvalitets strømming på Tidel eller de samme låtene i 192 kb komprimert utgave på Spotify.

Da man får lyden rett inn i øret, er det ikke noe stereoperspektiv som med høyttalere. Men på liveopptak med to mikrofoner (de er sjeldne) eller med kunsthodestereo (de er enda sjeldnere) blir man hensatt til begivenheten.

Huset på AKG N5005 er utført i et blankt sort keramikkmateriale, som skal være særlig motstandsdyktig overfor riper.

 

Den ekstreme friheten av farging og forvrengning er noe man assosierer med profesjonelt monitorutstyr. Og AKG N5005 har også kvalitetene til monitorering, selv om jeg har vanskelig for å forestille meg en profesjonell situasjon hvor man velger å kontroll-lytte via ørepropper.

Men det er heldigvis ikke alt. Gang på gang under testingen måtte jeg konstatere at jeg helt hadde glemt å teste – og i stedet “bare” lyttet til musikken. For med så kort vei til begivenhetene er det lett å fortape seg. Og det er ikke en dårlig ting! At man kan ta med seg fortapelsen over alt, er der AKG N5005 kommer til sin rett overfor større hodetelefoner.

Det er lett å finne in-ear-hodetelefoner som kan konkurrere på prisen, men antallet av direkte konkurrenter er begrenset. AKG har sikkert sett litt til Beyerdynamic Xelento Remote, som også byr på fremragende lyd, men ikke har samme muligheter for finjustering – og heller ikke Bluetooth-adapter.

Konklusjon

AKG N5005 er ingen metervare, og de færreste vil komme til å skru de kostbare kapslene inn i øregangen. Men for de som gjør det, venter en opplevelse som matcher den hårreisende prisen. Det kan virke absurd å gi så mye for så lite, når man kan få kjempestore over-ear-modeller for de samme pengene. Men disse kan i kraft av størrelsen gi deg hig-end-lyd over alt. Muligheten for å fintrimme lyden med filtre og ikke minst den “gratis” Bluetooth-adapteren, gjør dem til et enda bedre kjøp.

For de fleste er in-ear-hodetelefoner – altså ørepropper – ensbetydende med treningspropper eller billige "bruk og kast"-propper som kan brukes til å mishandle tilfeldige poplåter på vei til og fra jobb. Men det finnes unntak. Markante unntak. AKG N5005 er selskapets alternativ til high-end i øreproppformat. Prisen er satt til et pent og rundt tall: 1,000 dollar. Modellen ble presentert i London nylig, hvor Sean Olive, som Acoustic Research Fellow hos Harman (som er morskeskapet til AKG) forklarte om forskningen bak lyden. Harman har gjennomført hundrevis av lyttetester på et stort antall ørepropper for å avklare hva som skiller en god in-ear-hodetelefon fra en dårlig. Utover at testene viste at det ikke var noen klar sammenheng mellom pris og kvalitet (!) på de testede øreproppene, var konklusjonen – heldigvis – også, at både trente og utrente lyttere foretrekker ørepropper med en flat frekvensgang, fremfor modeller med en spesiell "sound". Ut fra dette overrasker det ikke at AKG har tilstrebet en så jevn frekvensgang som mulig i sin nye flaggskipmodell. Hvis man ønsker en litt annen smaksnyanse, kan det imidlertid også oppfylles. Det kommer vi tilbake til. Lekkerhetsfølelse High-end handler ikke bare om tørre fakta, men også om følelser. Når man kjøper et produkt som også prismessig befinner seg i det tunge sjiktet, må det helst følge med en følelsesmessig opplevelse. Det kan sammenlignes med å spise på en Michelin-restaurant: Maten må være i toppklasse, men iscenesettelsen og presentasjonen av godene må matche. To etasjer med utstyr AKG har tydeligvis lagt ned et stort arbeid i "lekkerhetsfølelsen" som møter en når man pakker ut de 10.000 kroner dyre hodetelefonene. Esken er stor, og delt opp i to etasjer, hvor man finner et imponerende arsenal av utstyr for tilpasning av øreproppene. Alt sammen nedfelt i formstøpte fordypninger i stoffkledd skum. Viktigst er selve hodetelefonene, som er utført i høyglansblank sort keramikk. Kabler, som er avtakbare, er det tre av: en normal 3,5 mm kabel for bruk til for eksempel smartmobil. En tilsvarende kabel med 2,5 mm minijackkontakt til balansert drift. Og sist, men ikke minst, en kort kabel med innebygget Bluetooth-adapter, så AKG N5005 også kan brukes trådløst. Det er også en fly-adapter, en rengjøringsbørste og en USB-kabel til lading av Bluetooth-adapteren, som har en spilletid på åtte timer. [caption id="attachment_79931" align="alignnone" width="655"] Man får med syv sett ørepropper i varierende størrelser og materialer. På den måten burde det være mulig for de fleste å finne frem til et par som passer.[/caption]   Man får med syv sett ørepropper i varierende størrelser og materialer. På den måten burde det være mulig for de fleste å finne frem til et par som passer. Og det er avgjørende viktig, for bare når hodetelefonene er helt tette, oppnås den lovede, flate frekvensgangen. [caption id="attachment_79933" align="alignnone" width="655"] AKG har tydeligvis lagt ned et stort arbeid i lekkerhetsfølelsen som møter en når man pakker ut de 10.000 kroner dyre hodetelefonene. Esken er stor, og delt opp i to etasjer, hvor man finner et imponerende arsenal av utstyr for tilpasning av øreproppene. Alt sammen nedfelt i formstøpte fordypninger i stoffkledd skum.[/caption]   Fem enheter per kapsel Så mye om tilbehør. Det handler om de indre verdiene: Det 11 gram lette keramikkhuset inneholder hele fem drivere, fordelt på tre frekvensområder. En 9,2 mm dynamisk driver tar seg av bassen, mens mellomtone og diskant ivaretas av hvert sitt par balanserte armaturer. Imponerende i en enhet som er så liten at den kan forsvinne i en skjortelomme. Fintrimming av lyden I esken er det også seks bitte små kapsler med gitre på toppen, som ligner miniutgaver av filteret i en vannkran. Kapslene (det er åtte i alt, da to andre er montert i hodetelefonene) brukes til å tilpasses frekvensgangen etter smak. Finner du de premonterte med navnet "reference sound" for kjedelige, kan du skifte dem med filtre som gir et løft i henholdsvis bassen, diskanten eller mellomtone og diskant. Det er naturligvis en fjernkontroll på kabelen til å styre avspilling på mobilen. Det er også en omskifter som kan velge mellom styring av iOS og Android – smart. Selve kabelen er av en lekker, flettet "audiofil"-type. [caption id="attachment_79934" align="alignnone" width="655"] Det følger med åtte bitte små kapsler med gitre på toppen, som ligner miniutgaver av filteret i en vannkran. Finner du de premonterte med navnet 'reference sound' for kjedelige, kan du skifte dem med filtre som gir et løft i henholdsvis bassen, diskanten eller mellomtone og diskant.[/caption]   Lyden av AKG N5005 Ut fra alt snakket om nøytralitet var forventningen at AKG N5005 ville låte flatt. Og den er da også i særklasse fri for betoninger og maskeringer. Men flat er på ingen måte det samme som tynt. Faktisk er bassen like dyp og fyldig som man kunne forvente av et par velvoksne over-ear-hodetelefoner. Men imidlertid ikke med helt den samme fornemmelsen av fysisk vibrasjon i kraniet. Det som spesielt gjør inntrykk, er renheten som AKG N5005 går til oppgaven med. Det var luft på en måte som jeg ikke var klar over å ha manglet tidligere! Det kler først og fremst sangstemmer fremragende. På koret i innledningen til Right Hand Man fra Hamilton kan man enkelt peke ut de enkelte sangstemmene. Og hver stemmes særpreg står klart og velartikulert frem – uten at det forstyrrer muligheten for å nyte klangen av high-hat-en. Mangelen på forvrengning betyr også at andre ledd i kjeden avsløres nådeløst. Som forskjellen på CD-kvalitets strømming på Tidel eller de samme låtene i 192 kb komprimert utgave på Spotify. Da man får lyden rett inn i øret, er det ikke noe stereoperspektiv som med høyttalere. Men på liveopptak med to mikrofoner (de er sjeldne) eller med kunsthodestereo (de er enda sjeldnere) blir man hensatt til begivenheten. [caption id="attachment_79935" align="alignnone" width="655"] Huset på AKG N5005 er utført i et blankt sort keramikkmateriale, som skal være særlig motstandsdyktig overfor riper.[/caption]   Den ekstreme friheten av farging og forvrengning er noe man assosierer med profesjonelt monitorutstyr. Og AKG N5005 har også kvalitetene til monitorering, selv om jeg har vanskelig for å forestille meg en profesjonell situasjon hvor man velger å kontroll-lytte via ørepropper. Men det er heldigvis ikke alt. Gang på gang under testingen måtte jeg konstatere at jeg helt hadde glemt å teste – og i stedet "bare" lyttet til musikken. For med så kort vei til begivenhetene er det lett å fortape seg. Og det er ikke en dårlig ting! At man kan ta med seg fortapelsen over alt, er der AKG N5005 kommer til sin rett overfor større hodetelefoner. Det er lett å finne in-ear-hodetelefoner som kan konkurrere på prisen, men antallet av direkte konkurrenter er begrenset. AKG har sikkert sett litt til Beyerdynamic Xelento Remote, som også byr på fremragende lyd, men ikke har samme muligheter for finjustering – og heller ikke Bluetooth-adapter. Konklusjon AKG N5005 er ingen metervare, og de færreste vil komme til å skru de kostbare kapslene inn i øregangen. Men for de som gjør det, venter en opplevelse som matcher den hårreisende prisen. Det kan virke absurd å gi så mye for så lite, når man kan få kjempestore over-ear-modeller for de samme pengene. Men disse kan i kraft av størrelsen gi deg hig-end-lyd over alt. Muligheten for å fintrimme lyden med filtre og ikke minst den "gratis" Bluetooth-adapteren, gjør dem til et enda bedre kjøp.
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn.
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 39,-

Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:

Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgave (iPad/Android) hver måned Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement

Prinsipp: 3-veis med 5 drivere

Driver: 9,2 mm dynamisk + 2 x 2 balanserte armaturer

Frekvensområde: 10 Hz–40 kHz

Følsomhet: 116 dB (1kHz, 1mW)

Impedans: 18 Ohm

Bluetooth-versjon: 4.1

Batteritid: 8 timer

Kabel: 1,5 m, 1,5 m balansert, Bluetooth-adapter

Vekt: 11,4 g (uten kabel)

Web: no.akg.com

Pris: 10.000,-

Alltid oppdatert!

Full tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned

0,-