annonse
annonse

Test av: Norma Revo IPA-140

En forsterker med vinger

Sjeldent har vi hørt så luftige toner fra en integrert forsterker.

Lyd & Bilde mener

Det luftige lydbildet er nærmest magisk. Bassen er taktfast og oppløst, og musikkens mange skiftninger leveres gnistrende raskt. Forsterkeren har et rålekkert ytre, og kan oppgraderes med USB-DAC og platespillerinngang.
Til prisen finnes kraftigere saker. En middelmådig lydkilde avsløres nådeløst, og hvis høyttalerne låter litt slankt i utgangspunktet, får de ingen hjelp med dette.
annonse

Hi-fi kommer i alle størrelser og fasonger, og til alle prislapper. En integrert forsterker til 50.000 kroner som vi her har med å gjøre kan virke galskap på noen, mens andre anser det nærmest som et minimum. Fordi når man først har hørt musikken i Det magiske rom, så vil man aldri tilbake.

Det er nemlig slik, at de små prosentene som løfter lydkvaliteten fra god til magisk, koster svært mye penger. Mens forsterkere helt ned til 5.000 kroner fint kan få frem det viktigste, og noen av dem til og med kan drive selv vanskelige – og dyre – høyttalere, så mangler de de siste strøkene som løfter lydbildet opp en dimensjon. Trekker det ut i rommet, drar oss inn, og holder oss der.

Kraft
Kanskje den mest åpenbare forskjellen mellom en billig og en dyr forsterker er ren kraft. På samme måte som en bil med overlegne kraftressurser også får bedre kontroll i middels hastighet med lavt turtall, vil en kraftigere forsterker bedre holde tak på musikken – ved moderate så vel som høye lydtrykk. I hvert fall i teorien. Jo mer guffe man må gi på forsterkeren for å komme opp i ønsket lydtrykk, desto større er sjansen for forvrengning. Mange vil derfor ønske seg et godt overskudd på kraftressurser.

Men styrke er ikke alt
Tar vi imidlertid en titt på spesifikasjonene til den usedvanlig lekre forsterkeren Norma Revo IPA-140, har den med sine 2 x 140 watt ikke avskrekkende høy effekt. Faktisk er det ikke vanskelig å finne forsterkere til 10.000 kroner med denne effekten. Derfor må det være noe mer. For mer enn noe annet handler det om å håndtere musikksignalet med silkehansker. Å forsterke musikksignalet uten å fjerne noe eller legge til noe ekstra krever en uhorvelig høy oppløsning og lav forvrengning. Holder vi fast på bilanalogien, vil en Opel Kadett aldri bli en Lamborghini bare fordi man har stappa inn en stor motor. Det handler om hele konstruksjonen. Karosseri, dempere og dekk er alle viktig, på samme måte som en forsterker også er avhengig av kvalitet på chassis, kondensatorer, transistorer og motstander – i tillegg til mye annet.

Optimale ingredienser er heller ikke nok. Man må virkelig vite hva man driver med når man utvikler kretsene. Hvordan kretsene er lagt ut inne i forsterkeren er viktig, for å hindre innbyrdes elektromagnetiske påvirkninger. Husk: De færreste hobbykokker har sjans mot Hellstrøm, selv om de får utdelt de samme råvarene!

Inngang to kan velges som utgang for eksempel for bruk med subwoofer, og inngang 3 kan settes til direkteinngang, uten volumkontroll, for bruk i hjemmekinoen. De balanserte inngangene er ikke egentlig balanserte, men summeres rett ved inngangen.

Inngang to kan velges som utgang for eksempel for bruk med subwoofer, og inngang 3 kan settes til direkteinngang, uten volumkontroll, for bruk i hjemmekinoen. De balanserte inngangene er ikke egentlig balanserte, men summeres rett ved inngangen.

Forventninger
En forsterker til nesten 50.000 kroner må gi en optimal musikkopplevelse. Skinnet fra skarptromma skal smelle! Samtidig skal de ulike nyansene høres. Ingen skarptromme låter likt, det varierer ut ifra materialer og størrelse, og når seidematten vibrerer mot skinnet på undersiden, er det mange ulike klanger – som alle skal høres i det korte sekundet som slaget og etterklangen varer. Dette setter ikke minst krav til overtonegjengivelsen, men også forsterkerens håndtering av raske svingninger.

Bassregisteret skal ikke undervurderes. Jeg snakker ikke om å dunke løs med platt bass som selv de dårligste PA-forsterkerne kan – men om å gjenskape bass med både luft og detaljer i tonene. Igjen kommer det an på hurtighet, men også oppløsning og en evne til å gjengi klanglag på klanglag.

Sangstemmer
Ikke minst er reproduksjonen av sangstemmer viktig. Det er på stemmegjengivelsen man best kjenner igjen om lyden er riktig, ettersom vi utsettes for lyden av stemmer hele tiden, hver dag. Og en oppløst stemme som får god plass i lydbildet, men likevel ikke maskerer for ulike instrumenter, er ikke noe som gir seg selv.

Her ser du USB- og platespillermodulene. De to svarte boksene skjuler forsterkermodulene. Halvparten av effektforsterkertransistorene (MosFET) er synlige, det er totalt seks pr. kanal. Igjen ser vi det ryddige kretsutlegget, med korte signalveier og ingen ledninger.

Her ser du USB- og platespillermodulene. De to svarte boksene skjuler forsterkermodulene. Halvparten av effektforsterkertransistorene (MosFET) er synlige, det er totalt seks pr. kanal. Igjen ser vi det ryddige kretsutlegget, med korte signalveier og ingen ledninger.

Høy båndbredde
Sjefskonstruktør for Norma, Enrico Rossi, har jobbet lenge med å gjenskape nettopp menneskestemmer. Og hans konklusjon er at forsterkeren trenger en enorm båndbredde. Derfor håndterer forsterkeren IPA-140 elektriske signaler helt opp til vanvittige 2 MHz! Med tanke på at selv de mest høyoppløste musikkfilene ikke har lydinformasjon over 100 kHz – og menneskeøret ikke hører over 20 kHz – så virker det nesten latterlig å gjøre noen innsats for å få til en forsterker med en slik båndbredde.

Sjefskonstruktør Enrico Rossi hevder det har betydning.

– Korrekt reproduksjon av menneskestemmen er blant de vanskeligste oppgavene. Hvis opptakskvaliteten tillater det, er mikro-og makrodynamikken fra en nydelig stemme ekstrem, så også rikdommen på detalj, de uttrykte nyansene og raffinementet over leveringen. Og i motsetning til andre musikkinstrumenter er menneskestemmen kjent for alle. Dette gjør direkte sammenligning mulig, og er grunnen til at jeg ofte bruker menneskestemmen under utviklingen av utstyret, sa Enrico til hi-fi-nettstedet 6moons i juli 2013.

Musikalsk bakgrunn
Tiden fra 1991 frem til sin første masseproduserte forsterker i 1997 brukte Rossi på å finne ut av hvordan ulikt hi-fi-utstyr degraderer musikksignalet. Fra musikkens opprinnelige tilstand, til reprodusert. Og med sin oppvekst i den musikalske byen Cremona, har det ikke stått på musikalske referanser. Dette var blant annet også hjembyen til klassiske storheter som operakomponist Giuseppe Verdi og Antonio Stradivari – utvikler av den legendariske Stradivarius-fiolinen. Også fiolinene fra Amati og Guarneri har opphav fra Cremona.

Oppbygning
For å oppnå sin høye båndbredde og renhet har IPA-140 fått meget korte signalveier hele veien. I tillegg har Norma unngått bruk av ledninger, for å holde elektrisk motstand og induktans på lavest mulige nivåer. Les: renest mulig musikksignal!

Av innganger har forsterkeren fire ubalanserte RCA og én balansert XLR. Det vil si, balansert er den egentlig ikke, for forsterkeren er i utgangspunktet en single-ended konstruksjon. En fullbalansert konstruksjon krever nemlig dobbelt sett forsterkerkretser, altså i praksis en firekanals forsterkerkonstruksjon, hvor den ene kretsen er fasevendt i forhold til den andre. Norma-forsterkeren vil derfor ikke dra noen fordel av balanserte kabler, snarere tvert imot. For å summere det balanserte signalet går det nemlig gjennom et ekstra ledd, som går noe utover lydkvaliteten. XLR-inngangene skal derfor kun brukes med produkter som kun har balansert utgang.

Inngang 2 kan konfigureres som utgang, for eksempel til ekstern subwoofer, og inngang 3 kan gjøres til direkteinngang, hvor volumkontrollen forbigås. Dermed kan forsterkeren drive fronthøyttalerne i et hjemmekinooppsett. Inngang 4 for øvrig den aller korteste signalveien, og er den som anbefales til hovedkilden.

Fakta & Rating:
    • 2 x 140 W (8 ohm)
    • 2 x 280 W (4 ohm)
    • 4 RCA + 1 XLR inngang
    • Fjernkontroll
    • Ekstrautstyr:
    • Phono MM/MC (2.995 kr)
    • USB-DAC (4.750 kr)
    Pris: 54995,-
    For å skrive din egen anmeldelse må du være logget inn. Logg inn eller registrer konto.

    Les også:

    Skinnet bedrar

    NAD viser konkurrentene ryggen med en spiller som har det lille ekstra.

    Anvendelig ­allroundspiller

    Spilleren fra Teac lyder omtrent som den ser ut, og er et godt valg både estetisk og lydmessig.

    Den beste ­budsjettspiller

    Rega viser hvorfor de regnes som nummer 1 i markedet på lyd for pengene.

    Billig i alle ledd

    Sjelden har vi sett så tydelig hvordan prisen speiler hva man får for pengene.

    Recordmaster

    Gjør stas på platesamlingen med en platespiller som også er et pent møbel.

    Platespillere for nybegynnere

    Har man et brennende ønske om å starte en ­plate­samling, trenger man en spiller. ­Men hvilken?

    Digital brobygger

    Hvis du vil beholde CD-samlingene, men fortsatt er nysgjerrig på å prøve noe nytt, kan Marantz mediespiller være et "gateway drug" til strømming.

    Kvalitet, helt enkelt

    Mcintosh billigste platespiller skal ikke skues på hårene. I den bor det forbløffende mye kvalitet, også lydkvalitet.

    Djevelens lillebror

    Danske Gryphon nagler deg til veggen med en djevelsk god forsterker, kanskje den aller beste i sin klasse.

    Lommeradio

    Pop Travel passer perfekt som reiseradio for folk på farten.

    Stilren reiseradio

    Sandstrøm-radioen er en utmerket radio som tar lite plass og har mye å by på.

    Enkel og grei

    Sangean-radioen er mye radio for pengene, og midt i blinken som reiseradio.


    annonse
    annonse
    annonse
    annonse
    Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt.