annonse
annonse
Sommertilbud: Få tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned for 1 kr! Prøv Lyd & Bilde
annonse
annonse
annonse

Suveren strømming med digitalkonverter

Her er fire digitalkonvertere som hever lydkvaliteten på strømmet musikk til neste nivå.

Det er ikke rart at de gamle musikkformatene har segnet om ett etter ett. For hva kan vel hamle opp med å ha millioner av sanger tilgjengelig ved fingertuppen? Tidligere, når man var lei av Bruce Springsteen og ville høre på litt sofistikert Tsjajkovskij, dykket man ned i platesamlingen, og bladde seg frem til klassisk-seksjonen, som selvsagt var alfabetisert etter hva dirigenten hadde til middag den dagen. Når innspillingen omsider er funnet, er det på med filthansken, platen ut av omslaget, blås to ganger, kast litt salt over skulderen for god ripelykke, og legg stiften nedpå med en skjelven hånd. Ikke rart 12-tommeren måtte gi tapt for den digitale CD-en, som bare trengte å møte opp for å erobre musikkverden. Ingen spraking, ingen susing. Eneste problemet nå var alle CD-ene som lå strødd utover gulvet der man skiftet fra plate til plate, etter å ha hørt nesten en hel låt fra hver, fordi det hadde blitt så praktisk å hoppe raskt fra spor til spor.

Strømming tar over
I dagens tidsalder med internett nærmest nevrologisk tilkoblet kroppen, er vi ferdige med de fysiske steinalderformatene (unntatt de av oss som fortsatt ligger innlagt på hi-fi-asylet). I stedet kommer musikken som direkteinnsprøytning fra luften. Det har aldri vært lettere å finne frem til favorittmusikken, det være seg The Boss, The King of Rock, The Man in Black eller The Queen of Soul – alle kommer de flyvende gjennom luften ved et tastetrykk, for å redde oss fra hverdagens gnåling og gjøremål.

Det eneste det har kostet oss – og dette kan Robert Johnson skrive under på – er sjelen. Den lydmessige sådan. For det første har Herr MP3 med sine mange fettere gjort sitt ytterste for å suge livskraften ut av musikken. Men enda viktigere er det at mye av utstyret som brukes for å strømme musikk gjør like mye for lydkvalitet som asbest gjør for luftkvalitet. Mye av problemet ligger i en begredelig innebygd digitalkonverter (DAC), som har som jobb å forvandle det digitale signalet til analog elektrisitet som forsterkeren og deretter høyttalerne kan forstå.

Løsningen
Men her kommer den gode nyheten: det er lett å fikse. For, enten du foretrekker å styre musikken fra PC, mobiltelefon eller en ekstern mediaspiller, så kan det digitale lydsignalet tappes fra kilden før den rekker å gjøre noe galt, og kobles gjennom en digitalkonverter som gjør en skikkelig konverteringsjobb fra digitalt til analogt, før det går videre til stereoen i stua. Tenk på det som hi-fi-anleggets versjon av en hjerte-bypassoperasjon.

Kvaliteten på musikkformatet
Best resultat oppnås ved å strømme musikk med god oppløsning, i form av tapsfri CD-kvalitet og gjerne enda høyere. Sørg derfor for at den dyrebare CD-samlingen er rippet i et tapsfritt eller ukomprimert format. Det samme gjelder for kjøpt, nedlastet musikk. Abonnerer du på en strømmetjeneste, vit at den eneste abonnementstjenesten i Skandinavia som så langt tilbyr tapsfri lydkvalitet er Wimp, men Deezer er også på vei. Spotify og røkla har noe redusert lydkvalitet, i form av MP3, Ogg Vorbis og andre formater. Men lyden er likevel god nok til at kvaliteten på det øvrige utstyret avgjør det endelige utfallet. Og dette er et viktig poeng, for selv om vi alle er enige i at drittlyd inn (MP3 osv.) gir drittlyd ut (en digitalkonverter kan ikke fikse et ødelagt signal), så har lyden fra komprimerte lydformater mye å tjene på å ikke bli ytterligere kvestet gjennom en dårlig DAC. Med andre ord, en god DAC kan du tjene på uansett. Som en bonus kan mange av dem også brukes til å koble TV-en digitalt til stereoanlegget, og få bedre lyd fra TV og film.

Fire løsninger
Her har vi funnet frem til fire ulike digitalkonvertere, myntet for litt ulike brukere. Felles for dem alle er at de tar mål av seg for å gjøre konverteringsjobben på best mulig vis. De har alle optisk digitalinngang som minimum, for å kunne dekode signalet fra en ekstern mediaspiller (eller en TV), og alle bortsett fra én har USB-inngang for PC/Mac. Men tilkoblingene varierer, og prisene likeså.

Rimeligst er Musical Fidelity V90-DAC. Til prisen av en IKEA lenestol får du en digitalkonverter som både ser bra ut, og som er velutstyrt med alt du trenger av digitalinnganger, også USB for tilkobling av PC og Mac. High-end til folkepris, hevder Musical Fidelity.

Enda mer spennende, og nesten dobbelt så dyr, er Arcam airDAC, som blant annet kan kobles trådløst til hjemmenettverket og strømme musikken fra mobilen eller iTunes gjennom luften via AirPlay.

Har du en forsterker med balanserte innganger og kanskje også et par gode hodetelefoner, bør YBA WD202 og Hegel HD12 friste. De er omtrent likt utstyrt med digitale innganger – også USB, de har balanserte utganger, samt utgang for hodetelefoner. Fordi de har variabel volumkontroll, kan de til og med kobles til et par aktive høyttalere eller direkte til en effektforsterker. Hegel HD12 er for øvrig testens dyreste, og koster med sin prislapp på 7.000 kroner det samme som boten for å fornærme en offentlig tjenestemann i Porsgrunn

Testutstyr

Til testen har vi brukt en MacBook Pro med musikkprogrammet Audirvana Plus. Dette tillater bit-perfect avspilling av alle musikkfiler, uansett oppløsning. Datamaskinen er forbundet til digitalkonverterne med USB-kabel, og videre til Hegel P30 forforsterker (40.000 kr) og to H30 effektforsterkere (80.000 kr pr stk.). Høyttalerne er for anledningen Vienna Acoustics Liszt (90.000 kr). For å best mulig klare å skille DAC-ene fra hverandre, har vi brukt påkostede kabler, blant annet Audioquest Coffee USB-kabel og dessuten nettfilter (In-Akustik Reference Power Bar) til alle komponenter i kjeden. Effekten av dette er diskutabel og ikke noe vi uforbeholdent anbefaler å bruke masse penger på, men det hjelper litt, og vi ønsker å legge forholdene så mye som mulig til rette for å best mulig skille mellom produktene.

Produkter i testen
Nesten alt man kan ønske seg
For første gang har Hegel en DAC med hodetelefonutgang. HD12 låter dessuten forrykende bra.

Om du stusser på at prisen har økt med en tusenlapp fra forgjengeren HD11, er det fordi HD12 er utstyrt med variabelt lydnivå, og for første gang ser vi hodetelefonutgang på en Hegel-DAC, spesialutviklet til å kunne håndtere alle hodetelefonbelastninger. Videre er det nå støtte for DSD-filer (SACD-formatet), som enkelte kan få glede av. Og endelig ser vi tegnrute i front, som viser hva som foregår.

Kabinettet er ikke like eksklusivt som YBA WD202. Ei heller fjernkontrollen; en fislete plastkontroll som oftere enn ikke finner husly mellom sofaputene. En bedre fjernkontroll kan kjøpes. Verre er det at lydnivået ikke kan styres på selve enheten, et savn når man lytter med hodetelefoner ved skrivebordet.

Lydkvalitet
Lydmessig er det derimot bare gode ting å si. Spesielt balansert tilkobling gir et dypt og åpent lydbilde. Hør på den flotte klangbunnen i klaveret, kombinert med de dansende anslagene på de lysere tangentene. Et acapella-kor er gitt god plass, hvor man kan fokusere på hver enkelt korist, i et meget ryddig og oppløst lydlandskap. Høyoppløst musikk utmerker seg, med et ekstra løft i dimensjonene.

Rock og metal får dessuten mer fraspark enn med YBA, fordi DAC-en får frem flere kontraster i bassregisteret. Dette er en DAC som selv high-end stereoanlegg får glede av!

Hodetelefonutgangen låter også meget bra. Bassen oppfattes litt slankere enn fra YBA, men den mer oppløst. Hegel har derimot ikke mer kraft, så hvis du skal lytte til et høyt lydnivå med veldig tungdrevne hodetelefoner, får du fortsatt mer ut av en Burson Conductor, som spruter hele 2 x 4 watt rett inn i øret.

Konklusjon
Hegel HD12 minner lydmessig mye om sin forgjenger HD11. Det er mulig den låter enda litt bedre, for musikken kommer virkelig frem med både oppløsning og dynamikk i særklasse. Den viktigste forskjellen er at HD12 har fått volumkontroll og en påkostet hodetelefonutgang samt tegnrute, og den har nå støtte for DSD, for de som har musikk i dette filformatet.

Det eneste vi savner er en mer tillitvekkende fjernkontroll, og med hodetelefoner på et skrivebordsoppsett savner vi muligheten for å operere enheten fra frontpanelet.

Harmoniske toner
Denne konverteren kombinerer et lekkert ytre og mange funksjoner med musikalske toner av topp kvalitet.

Det første man legger merke til med YBA WD202 er det lekre chassiset i børstet, svart aluminium. Meget forseggjort, og som gjør at produktet ser dyrere ut enn det er. Også fjernkontrollen er i tillitvekkende aluminium og ligger meget bra i hånden.

Konverteren har hodetelefonutgang og variabelt lydnivå, som kan styres enten via fjernkontrollen eller frontpanelet.

Hva tilkoblinger gjelder, har YBA det meste. Deriblant balansert XLR ut, som bør brukes om forsterkeren din er balansert. USB-inngangen går dessuten helt opp i taket hva gjelder oppløsning, noe som krever driver for Windows men ikke for Mac.

Lydkvalitet
XLR-tilkobling låter et godt hakk bedre enn ubalansert. Ubalansert koblet låter det rent og pent, men aldri røft og tøft der det skal. Lydbildet er generelt litt flatt, litt på samme måte som med Arcam airDAC.

Koble om til XLR, og lydlandskapet åpner seg betraktelig. Alt blir stort, og lyden av strykere og blåsere er enda litt mer differensiert enn med Musical Fidelity. Som om musikerne tar et lite skritt fra hverandre, og dermed får mer plass å boltre seg på. Det hele er sprekere og mer oppløst. Klaver får en deilig utklinging, og det er bra fraspark i bassregisteret, selv om konverteren briljerer aller mest fra mellomtonen og oppover.

Hodetelefonutgangen er god, men ikke topp. De åpne Sennheiser HD 598 får litt mer bass enn jeg er vant til, men bassen er ikke superdetaljert, og det mangler oppløsning i overtonene, sammenlignet med seriøse, separate hodetelefonforsterkere.

Konklusjon
YBA har med WD202 laget en DAC som låter meget bra og ser fantastisk ut. Chassiset er i herlig børstet aluminium, og fjernkontrollen likeså. Og konverteren låter fabelaktig til prisen. Først og fremst er det de glatte og luftige tonene som imponerer. Men her er også attakk, og alt av musikk løfter seg et pent hakk med YBA. Den bør absolutt kobles balansert, for ubalansert låter den litt flatere og tammere.

Vi liker hodetelefonutgang, og digger at man kan styre lydnivået fra fronten av konverteren, spesielt ved skrivebordsbruk. Men hodetelefonutgangen mangler litt oppløsning og dynamikk.

Silkelyd til bomullpris
Musical Fidelity har klart kunststykket å gi et godt snev av high-end-lyd i en særdeles rimelig innpakning.

V90-DAC er en snerten, liten digitalkonverter. Den er en videreutvikling av den fantastisk vellydende – men akk så grelle – V-DAC, og nå er utseendet også på plass. Borte er den mørkegrå fargen og graffiti-skriften, i stedet er V90-versjonen i lekker naturell aluminiumsutførelse, og med alle kontakter gjemt på baksiden i stedet for å stikke ut på hver side.

Til tross for sin lave pris har V90-DAC høykvalitets komponenter på innsiden. Blant annet en Burr-Brown 32-bits DAC-chip. Komponentene er overflatemontert på printkort, som er billigere enn å montere én og én komponent i signalveien. Noe Musical Fidelity har forbeholdt sine dyrere produkter.

Lydkvalitet
Alle inn-signaler skaleres opp i konverteren til 24-bit/192kHz, for å skyve digitalstøy (aliasstøy) langt nok opp i frekvens til at det lettere kan filtreres bort. Slik oppsampling trenger ikke å bety bedre lyd, og på konvertere som kan skru dette av og på, opplever undertegnede ofte at det kan låte bedre uten. Det være sagt, V90-DAC låter fortreffelig.

Musical Fidelity låter først og fremst meget behagelig og oppløst i det viktige mellomtoneregisteret. Leonard Cohens rustne, dype røst låter deilig og raspende, samtidig som den har en mykhet og sødme som tilhører det sjeldne. Det føles som at hele orkesteret holder takten pinlig korrekt, uten å anstrenge seg i så måte. Lydbildet er stort og gjennomsiktig, og alt slipper fint og uanstrengt igjennom.

Lydbildet er mer glatt enn aggressivt, og noen vil kanskje ønske enda mer fraspark i basstromma. Ikke for det, sett på noe metal, og det livner opp her også. Og midt i alt bråket skinner cymbalene igjennom, uten tegn til stygg skingring. Men det finnes konvertere med mer trøkk i bassregisteret.

Konklusjon
Musical Fidelity V90-DAC har den samme lydkvaliteten fra den originale V-DAC (og V-DAC II). Kanskje til og med bedre. Den støtter dessuten høyere oppløsninger, og har et langt flottere kabinett. Lyden er silkeglatt, lydlandskapet stort, og konverteren gir time etter time med lytteglede. En meget god konverter uansett prisklasse, og dermed et varp til 2.500 kroner.

Strømmer gjennom luften
Arcam airDAC tar tak i lydsignalet direkte gjennom luften, og forvandler det til musikalske toner.

Den mest spennende funksjonen med airDAC fra Arcam er utvilsomt AirPlay. Ved å koble digitalkonverteren til hjemmenettverket – enten trådløst eller med kabel – tilføres AirPlay-funksjonalitet til ditt eksisterende stereoanlegg. Undertegnede vil gjette på at når du først har oppdaget hvor praktisk dette er, vil du sjeldent bruke noen av de andre inngangene. Med en iPhone eller iPad tilkoblet det samme nettverket som digitalkonverteren, trykker du bare på AirPlay-ikonet på din håndholdte enhet, og lyden kommer straks gjennom anlegget. Og i motsetning til Bluetooth så tillater AirPlay overføring av tapsfri lyd i ekte CD-kvalitet.

Lydkvalitet
Det er først og fremst denne bekvemmeligheten som gjør det til en drøm å bruke Arcam airDAC. Jeg går rundt i rommet og spiller musikk rett fra lomma, med god lydkvalitet. Musikken kommer klart og tydelig frem, her er ingen skarpe kanter i diskantområdet. Cymbaler skinner fint i toppen, og vokale prestasjoner kommer godt frem, det være seg mannlige eller kvinnelige. Det oppfattes imidlertid en anelse flatt og slankt. Lydbildet er ikke like stort og bredt som med Musical Fidelity V90-DAC, og det er mindre sprut i basstromma.

Med musikken spilt fra min MacBook Pro tilkoblet med optisk digitalkabel, blir det straks mer bredde i lydbildet. Musikken kommer mer ut i rommet, og effekten av stereo blir større. Vokalene separeres bedre fra musikken, og i det hele tatt løfter det seg et hakk.

Totalt sett er lyden likevel ikke fullt så luftig og oppløst som med Musical Fidelity. Her betaler du først og fremst for bekvemmeligheten med AirPlay.

Konklusjon
Det blir ikke mer praktisk enn å strømme musikken helt trådløst. Og med Arcam airDAC får man en ny lydopplevelse sammenlignet med billig skvip. Likevel er det klart at man her betaler for bekvemmeligheten. Lydbildet blir litt flatt, uten de store kontrastene. Vi savner i det hele tatt litt liv, og spesielt bassområdet (ikke minst basstromma) kunne godt vært litt sprekere. Alt i alt et helt brukbart produkt, men aldri fantastisk.

    Les også

    Yamaha M-5000 og C-5000

    Yamaha M-5000 og C-5000

    Lei av hi-fi? Yamahas high-end forsterkere vil få deg på bedre tanker.

    Legg til som favoritt
    Gold Note IS-1000

    Gold Note IS-1000

    Gold Note sjarmerer og imponerer.

    Legg til som favoritt
    Tivoli Audio PAL+ BT

    Tivoli Audio PAL+ BT

    Reiseradioen til Tivoli er nylig forbedret, er det nok til å holde konkurrentene unna?

    Legg til som favoritt
    Ruark Audio R1 Mk3

    Ruark Audio R1 Mk3

    Bedre lyd får du ikke i denne klassen, men batteriet er latterlig dyrt.

    Legg til som favoritt
    Pure Evoke H4

    Pure Evoke H4

    Pure-radioen er et godt valg for de som trenger et håndtak, men husk å kjøpe batterier.

    Legg til som favoritt
    Geneva Acustica Lounge Radio

    Geneva Acustica Lounge Radio

    Det Genevas kompakte radio mangler av funksjoner, tar den igjen på lyden.

    Legg til som favoritt
    Moderne stereoforsterkere

    Moderne stereoforsterkere

    Det gode gammeldagse stereoanlegget er på vei tilbake, men det skal kunne alle de moderne triksene.

    Legg til som favoritt
    Modul-DAC fra McIntosh

    Modul-DAC fra McIntosh

    Den nye forforsterkeren får utskiftbar digitalomvandlerLegg til som favoritt
    Lukk meny