annonse
annonse

Test: Electrocompaniet ECG-1

Norsk platespillervidunder

Electrocompaniet er ikke kjent for sine grammofoner, det kan det bli en endring på med deres første platespiller. Noensinne.

Lyd & Bilde mener

Nydelig varm og stor klang med mengder av klangfarver og dynamikk. Solid konstruksjon med enkel betjening og tiltalende design.
Ikke fullt så fokusert og detaljrik som rivalene i denne klassen.

Man kan lure på hvorfor det tok dem 38 år lansere sin første platespiller. Siden starten i 1976 og frem til i dag, er det solgt millioner av platespillere. De siste årene har grammofonen som kjent fått sin renessanse, og salget har tatt seg opp. Ikke til store høyder, men nok til at Electrocompaniet – som er best kjent for sine vellydende forsterkere, har funnet tiden inne til å lage sin egen grammofon. Electrocompaniet ECG-1. Hvor G-en står for Gramophone.

På tide vil noen si. Alt for sent vi andre si, mens andre igjen tar det med et skuldertrekk. Det finnes jo så mange andre gode platespillere der ute. Hvorfor skulle denne være bedre?

Kynikerne blant vinylentusiastene vil nok holde et øye med hva anmelderne mener om ECG-1, likevel, om ikke annet så for å få bekreftet sine antagelser. Eller fordommer.

Electrocompaniet trer inn i et beintøft marked. Det er mange som gjerne vil selge en platespiller til 30.000 kr. I samme prisklasse, finner vi spillere fra Clearaudio, Acoustic Solid, Avid, ProJect, Michell; Thorens og ikke minst Rega. Som med RP8 er en direkte konkurrent til ECG-1.

 

Japansk arm

Companiet-spilleren er norskutviklet, designet i samme ånd som de klassiske Electrocompaniet-forsterkerne, og utstyrt med en japansk Jelco SA-750EB tonearm. En kritikerrost 10-tommers arm med svak s-sving, oljedempet lager, avtakbart pickuphode (headshell), og azumith- og høydejustering.

Akkurat slik entusiastene liker det.

Spilleren er solid bygget med to akrylplater på over- og undersiden av en aluminiumsplint. Den asynkrone 24 V motoren er montert på sin egen base, fysisk avkoblet fra spilleren, og driver en akryltallerken via en gummirem.

Den kommer ikke med pickupen montert. Den ligger i en liten treeske og trenger en stødig hånd for å komme på plass. Hvis man ikke er fortrolig med montering og justering av pickup, er det smart å overlate det til kyndige hender i butikken.

Betjeningen er såre enkel, og spilleren har knapper for hastigheter fra 33 1/3, til 78 opm. Den har også avtakbar lydkabel, med jording og fempolet tonearmsplugg i den ene enden, men leveres ikke med støvlokk eller filtmatte. Matte er ikke nødvendig, mener Electrocompaniet, siden akryltallerkenen demper vinylen bedre. Men, her er det rom for å eksperimentere med matter av ymse slag.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ganske spesiell pickup, men den passer i alle platespillerinnganger. (Foto: Produsenten)

 

Den medfølgende pickupen er laget for Electrocompaniet av Soundsmith i USA. Den er basert på deres Zephyr-modellen med MMC-teknologi (moving micro cross), hvor den bevegelige massen er lavere enn i normale MM-pickuper (moving magnet). Noe som gir pickupen med en stiv boron nålearm, nok utgangsspenning til at den kan brukes i alle platespillerinnganger for MM. Og MC-pickupens raske transienter og hurtige dynamikk.

 

Det beste fra begge verdener

Spilleren har ikke noe demping utover massen på 13 kilo. Det stiller krav til underlaget. Man setter ikke denne på en vaklevoren Ikea-hylle, men på en stiv hylle eller benk i vater. Tross optimal plassering, er det litt lavfrekvent mikrofoni fra spilleren. Særlig om den står nært høyttaleren.

  • Drift: Remdrevet akryltallerken
  • Arm: Jelco SA-750EB
  • Pickup: Electrocompaniet EMMC-2
Pris: 28900,-

Les også

McIntosh MC1.25KW

Lite kan sammenlignes med den mektige dynamiske kontrollen og den bunnløse bassen, en virkelig kraftforsterker kan besitte.Selv om det grenser til overkill for de fleste av oss, for ikke å snakke om for de fleste høyttalere, er det noe spesielt med lyden av en 1200 W kraftig forsterker.Akkurat som med en superbil, er man ikke forberedt på…

Technics SL-1000R

Technics er best kjent for spilleren som ble en favoritt blant DJ-er: SL-1210.Men de laget også platespillere…

NAD C558

Siden NAD tok verden med storm for over 30 år siden, har de vært med på å definere begrepet ‘mye for pengene’.…

Teac TN-350

Spilleren fra Teac koster mer enn de billigste spillerne, men det er det en grunn til. Da mener jeg ikke bare…

Rega Planar 1

Rega er blant de få produsentene som har holdt stand selv om de har blitt utfordret av CD, MiniDisc og nå…

Audio-Technica AT-LP60BT

Japanske Audio-Technica er et stort navn innen platespillere. De leverer pickuper til mange andre platespillere enn sine egne, som de også produserer mange av. Analog lyd er noe de kan bedre enn de fleste, og Audio-Tecnica-logoen finnes også på flere av de beste hodetelefonene vi har testet. De lager også mange platespillere.De lager blant…

Marantz ND8006

Skal – skal ikke? Selv om elektronikken, spesielt på digitalsiden av den gamle CD-spilleren, kunne trenge en…

McIntosh MT-2

Den originale innspillingen av Fairytales, ble første gang utgitt i 1982 på vinyl. Samme år ble CD-formatet lansert…

Gryphon Diablo 120

John Surmans nye album på ECM, Invisible Threads, hadde så vidt kommet i gang. Jeg grep etter den tunge fjernkontrollen og klemte inn den røde knappen. Som minnet om utskytningsknappen man ser på 80-talls filmer om atomvåpen.Tallene på skjermen raste av gårde, musikken fylte høyttalerne og jeg satt og gapte.Det kunne virkelig ikke være…

8 bærbare DAB-radioer

Man trenger bare en radiomottaker, så er alt klart for sportsendinger, debattprogrammer og musikk. Har man i…

POP Travel

Hvis man trenger en radio som får plass i lommen, lever den knøttlille Pop Travel virkelig opp til navnet. Den tar…

Sangean DPR-67

Kinesiske Sangean - uttales San-sjin - lager et vanvittig antall ulike radioer. Alt fra lommeradioer, til store…