Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Dynaudio Focus 260

Glimrende allrounder

Dynaudio Focus 260 er en kompakt toveis gulvhøyttaler som bryr seg fint lite om hva slags musikksmak du har. Den låter bra uansett, med god oppløsning og et bredt, stort lydbilde. Men den krever sitt av forsterkeren.

Skrevet av / 20.08.13 - 05:48
Dynaudio Focus 260
Geir Gråbein Nordby

Glem at de har et kjedelig og uspennende utseende. Selv om den nye Dynaudio Focus 260 ser nesten lik ut som sin forgjenger – Focus 220 II, har den nye modellen fått helt nye høyttalerelementer og delefiltre. Som skal gjøre at høyttalerne låter åpnere, mer gjennomsiktig, detaljert og dynamisk, og dessuten mer presise enn noensinne. Og etter å ha testet nykommeren, er det liten tvil om at de har lyktes. Men det er ikke dermed sikker at dette er høyttaleren for deg. For det er nemlig et par ting du må være klar over. Mer om det, litt senere.

Bestykning
Bortsett fra silkediskanten er membranene laget av en blanding kalt magnesiumsilikatpolymer (MSP). Altså et plastaktig materiale av magnesium og silikat (silisium + et annet uspesifisert grunnstoff). Typisk for Dynaudio er dessuten de enorme svingspolene i bakkant av membranene, for best mulig kontroll.

Enkle terminaler
Der hvor mange andre produsenter gjerne benytter doble høyttalerterminaler på baksiden, sverger Dynaudio til enkle. Det betyr at du verken kan benytte doble kabler eller to forsterkere til hver høyttaler, til gjengjeld slipper du overgangsskinnen imellom terminalene som kan forringe lyden.

Hoppe etter Wirkola?
Å ta over for forgjengeren 220 II er ingen lett oppgave. I L&B nr 9 2010 fikk de bryne seg i mitt selvkomponerte anlegg, som konkurrerte mot to andre anlegg satt sammen av mine kollegaer Audun Hage og Lasse Svendsen. Og selv om vi ikke helt klarte å bli enig om et anlegg som ble den soleklare vinneren, var det stor begeistring for Dynaudio-høyttalerne:

”Dynaudio-høyttalerne har en deilig mellomtone som også er besnærende klar og distinkt. Bassen er dessuten stram og velkontrollert med presis gjengivelse av tonehøydene fra øvre mellombass og nesten helt ned i kjelleren.” – Audun Hage

”Bassen var stram, kontrollert og potent, om enn ikke like sjenerøs som på JBL-høyttalerne, men du verden for en dynamikk! ”

Lasse Svendsen

Høyttalerne ble for anledningen drevet av den potente integrerte Hegel H200 og digitalkonverteren HD10 som lydkort.

Suksess
Det skal vise seg at den nye høyttaleren ikke trenger frykte sin forgjenger. For, drevet av den eminente Hegel H300 (30.000 kr) med den påkostede nettverksspilleren Marantz NA-11S1 (35.000 kr) som lydkilde, er det et svært stort og realistisk lydbilde som her presenteres.

Diskantelementet samarbeider plettfritt med basselementene, hvilket gir musikken og da spesielt de viktige sangstemmene en sømløs presentasjon. Og diskanten nekter å hardne til, selv ved ganske høyt lydnivå. Bare hør på den nydelige klangen i stemmen til Tori Amos’ datter Natashya Hawley på sangen ”Job’s Coffin” fra Tori Amos’ ”Night of Hunters”, hvis lydkvalitet virkelig er verdig sin utgivelse på Deutsche Grammophon. Stemmen hennes står klart og tydelig frem, samtidig som klangen fra klaveret brer seg utover på sidene mens fløyter og klarinett fyller ut det hele i en salig dans av toner.

Dynamikk
24-bit/48kHz-utgivelsen av den nærmest legendariske REM-plata ”Automatic For the People” fra 1992 låter også fabelaktig. Pianotangentene på balladen ”Nightswimming” smetter lekent frem og tilbake, mens stemmen til Michael Stipe kommer ut i rommet. Men det er viktig å påpeke at den kraftige forsterkeren Hegel H300 også gjør sitt for å riste musikken ut av høyttalerne. Koblet til Marantz PM-11S3 som er litt varmere i klangen (test annet sted i bladet), er det ikke like mye snert i pianoet. Jeg føler høyttalerne er litt glatte og runde i mellomtonen, slik at de trenger en mer attakkert forsterker for å komme til sin rett. Også når man spiller lavt. Noe av dette kan nok tilskrives at det her dreier seg om en toveis konstruksjon, uten et separat mellomtoneelement. Eksempelvis er storebror Focus 340 enda mer distinkt i mellomtonen.

Bassattakk
Bassregisteret gjengis med snert og gnist, igjen såfremt høyttalerne får en forsterker som er i stand til å pushe dem litt ekstra. Enten det er rock eller hip-hop som står på menyen, slår basselementene takten på overbevisende måte. Det er likevel ikke ekte dypbass her, og selv om bassen blir fyldigere med en plassering inn mot bakveggen, kan det også gjøre den mer uryddig. Personlig har jeg fått best og raskest bassrespons av å plugge igjen bassportene med medfølgende skumgummiputer. Riktignok blir bassen litt slankere, men samtidig henger den bedre sammen med resten av lydbildet.

Rivaler
Dynaudio Focus 260 er en forbedring fra forgjengeren 220 II, ved at den har enda bedre sammenheng mellom mellomtone og diskant. Men det finnes klart konkurrenter å passe seg for.

For eksempel vil nok de større Sonus Faber Venere 2.5 til ”bare” 20.000 kroner kunne gi Dynaudio konkurranse, med sitt store og oppløste lydbilde, og med en mer generøs og utstrakt bassgjengivelse. Og til prisen får man budsjett til enda bedre elektronikk. Men Dynaudio-høyttalerne er mer nøytrale og ærlige.

System Audio Mantra 70 til 23.000 kroner er mer energisk og dynamisk i mellomtonen og kan engasjere mer når man spiller høyt. Men Dynaudio Focus 260 låter mer musikalsk ved lavere lydnivå.

PMC Twenty 24 til 30.000 kroner gir med sin transmisjonslinje en dyp og stram bass, kombinert med en varm og fyldig mellomtone. Men de er større og vanskeligere å plassere enn Focus 260.

Dermed er Dynaudio Focus 260 et glimrende kompromiss mellom størrelse, ytelse og – ikke minst – pris.

Konklusjon
Dynaudio Focus 260 er en kompakt toveis gulvhøyttaler som bryr seg fint lite om hva slags musikksmak du har. Den låter bra uansett.

Kvinnevokaler kommer godt ut fra musikken, med god oppløsning oppover i overtoneområdet. Mannsstemmer er også godt fokusert. Lydbildet er bredt, stort og luftig, og de mange klanglagene fra klaver og andre strengeinstrumenter gjengis med overbevisning.

Bassgjengivelsen er rask og tonalt god, og kroppen i bassinstrumentene integreres sømløst med deres overtoner. Det finnes imidlertid høyttalere med en dypere og større bassgjengivelse.

Høyttalerne er ikke de mest lettdrevne på markedet, og de har godt av en kraftig forsterker med bra sprut i mellomtoneområdet. Er du glad i å spille høyt, kan det også hende du bør se deg om etter et par treveishøyttalere, med separat mellomtoneelement.

Lyd & Bilde mener

God sammenheng Nøytral klang Oppløsning Litt tungdrevne Ikke ekte dypbass

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Høyttalere du bare kan drømme om

Slankere – og mildere

Setter fyr på festen

Sony ULT Field 1: Bærbar høyttaler med saftig bass

Nostalgi i praktisk pakke

Den beste lyden bare billigere

Vi trodde de var dyrere

De låter like godt som de ser ut

Trådløs retrohøyttaler

Sier ikke noe forstyrrende

Bærbart retro-blinkskudd

Topplyd på budsjett

Lyd & Bilde
Scroll to Top