annonse
annonse
annonse
TEST:

System Audio Mantra 50

annonse

Rock'n Roll hele døgnet

Når det kommer til høyttalere som spiller livlig og tøft, har System Audio Mantra 50 et rykte å leve opp til. Heldigvis ble vi ikke skuffet…
Pluss lbadvantages
Stram og dynamisk bassgjengivelse Åpen og distinkt mellomtone Flott timing
Minus lbdisadvantages
Spiller ikke kjellerdypt

System Audio skiller seg fra andre høyttalerprodusenter ved at de ofte bruker litt utradisjonelle formler for å oppnå den lyden de vil ha. Det fikk vi erfare med deres Mantra 60 for et par år tilbake. Med en skokk av små høyttalerelementer ga de høyreiste søylene en kraftig imponerende lydopplevelse. Alle høyttalerprodusenter har sin filosofi, og en av System Audios ”kjepphester” er at høyttaleren skal være rask og dynamisk, en disiplin Mantra 60 besto med glans.

Mantra 60 har siden blitt en stor suksess for SA, så stor at den nå er tatt ut av sortimentet. Det lot seg nemlig ikke gjøre å produsere høyttaleren til samme fordelaktige pris lenger. Erstatningen kommer i form av to nye og videreutviklede modeller. Mantra 50 som vi tester her har fått et basselement mindre, og koster en tusenlapp mer enn sin forgjenger, men har til gjengjeld finpusset konseptet litt: Ikke minst gjelder dette delefilteret, som i følge konstruktør Ole Witthöft er kraftig forenklet for å gi en kortere signalvei. Mantra 50 er en 2,5 veis konstruksjon der de to mellomtone-elementene også spiller bass, og deler kabinett med to dedikerte basselementer i underkant. Terminalene sitter i bunn av kabinettet, hvor vi også finner eget rom for sandfylling. Den største visuelle forskjellen er at den nye modellen måler noen centimeter lavere, mens diskanten er flyttet ned i ørehøyde og omkranses av to mellomtoner. Dette skal gi en meget god horisontal spredning, samtidig som det reduserer refleksjoner fra tak og gulv. For å kontrollere spredningen av diskantfrekvensene ytterligere, har de også tatt i bruk en akustisk linse foran diskantelementet. Høyttalerne er fortsatt slanke og langstrakte, med mange små basselementer. Så er spørsmålet, lever de opp til forgjengeren?

Lydkvalitet
Det tar ikke mange sekundene å slå fast at Mantra 50 gjør nettopp det, og på enkelte områder også overgår forgjengeren. Mantra 50 tegner opp et lydbilde som er like stort, men enda mer presist enn forgjengeren. Lydbildet sitter som støpt, og det er tydelig at den viktige mellomtonen også har fått mer spillerom i den nye modellen.

Mantra 50 bærer preg av å være meget velavstemte og balanserte høyttalere, som kombinerer styrkene fra flere av konkurrentene i testen, med få av svakhetene. De har akkurat som Tannoy og KEF et meget ryddig lydbilde med godt stereoperspektiv, uten å være like nådeløst fokuserende. Og gir rikelig med diskantoppløsning uten å bli fullt så lyse og overfokuserende som Triangle og Audiovector har en tendens til.

Bassen går ikke kjellerdypt, men kliner til med overbevisende slagkraft i den øvre delen av bassen – betydelig mer taktfast og dynamisk enn vi opplever selv fra dyrere høyttalere som KEF R500. Her smeller det til i skarptromma, og hi-haten er distinkt og tydelig gjengitt. Mantra 50 har også nok ”luft” mellom og gir en nærhet til musikken som vi ellers må opp på de dyrere Sonus Faber høyttalerne for å gjenskape. Som om det ikke var nok, finner vi at høyttalerne er ganske lette å ha med å gjøre forsterkermessig. De trenger ikke mange watt for å spille høyt, og er relativt tilgivende overfor rimelig elektronikk. Samtidig gir de rikelig med uttelling når vi kobler til større forsterkere som H300 i regnestykket.

Konklusjon
Mantra 50 er akkurat som forgjengeren en av de mest komplette høyttalerne vi har hørt under 16.000 kroner, og i denne testen er det bare Sonus Faber Venere til 20.000 kroner som gir dem nevneverdig konkurranse. Vi kunne gjerne tenkt oss muligheten til å bi-ampe høyttaleren via doble høyttalerterminaler og ta i bruk mest mulig krefter fra surroundreceiverne der ute. Men dette kunne muligens forkludre en ellers vinnende formel? Mantra 50 er uansett testens beste kjøp!

  • 2 ½-veis
  • 1” diskant
  • 2 x 4” mellomtone
  • 2 x 4” bass
  • 89 dB følsomhet
  • 8 ohm impedans
  • Farger: Hvit, svart, pianolakk

Pris: 15995 kr
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
    6 gulvstående høyttalere
    Også i denne testen:
    Triangle Color
    Inngangsbilletten
    Franske Triangle står bak testens eneste høyttalermodell tilgjengelig i en frekk utførelse av høyglans rødfarge, i tillegg til svart eller hvit. I skrivende stund er produsenten dessuten i ferd med å utvikle en gulfarge. Ultrafrekt. Dette er testens minste høyttaler, til tross for at den er en ekte treveis konstruksjon. Bassport montert i front og en avrulling i dypbassen rundt 45 Hz gjør at høyttaleren fint kan plasseres i nærheten av bakveggen uten at bassen blir udefinert. En relativt høy følsomhet på 90 dB er kjekt, ettersom en høyttaler til 9.000 kroner sjelden blir paret med en forsterker til 20.000.…...
    Audiovector X3 Super
    Et kupp til prisen?
    Byggekvaliteten er det i alle fall ingen ting å si på: X3 Super kommer dekket i hvit eller svart pianolakk, med et flott kabinett som har lett avrundede kanter uten synlige skjøter. Bassrefleksporten munner ut på baksiden, sammen med terminaler for ett enkelt sett med kabler. Ingen mulighet for bi-amping eller bi-wiring her i gården, altså. En ting som hadde gjort høyttaleren enda penere (men sikkert også dyrere) ville vært om stoffgrillene var festet med skjulte magneter istedenfor synlige plugger. Høyttalerelementene er nemlig altfor fine til å gjemmes bak en trist og grå grill! Diskantelementet i X3 er hentet fra…...
    KEF R500
    Perspektivmesteren
    Den nye R-serien fra KEF har på mange måter satt en ny standard for byggekvalitet i prisklassen, med lekre lakkerte kabinetter og smakfull, minimalistisk design. Her er det ingen synlige skjøter eller skruer å skue, og grillene festes ved hjelp av usynlige magneter. På baksiden finner vi KEFs egenutviklede bi-wiring terminaler som gjør det enkelt å drive diskant/mellomtone og bass med hver sin forsterker – kjekt hvis du har en surroundreceiver med ekstra kanaler du kan utnytte. R500 er den minste av tre gulvmodeller i serien, og takket være beskjeden dybde okkuperer den liten plass på gulvet. De bruker i…...
    Tannoy Revolution DC6T SE
    Balansert godlyd
    At Tannoy er fra Storbritannia er lett å se på det vintage-inspirerte utseendet. Dette gjelder også i høyeste grad Revolution-serien. Dette er SE-versjonen av seriens største gulvmodell, DC6T. Utseendemessig er de identiske, bortsett fra gulvsokkelen som er større, med mer robuste pigger (spikes). Men også høyttalerelementene er forbedret, med doble magneter, og delefilteret er ytterligere raffinert for en bedre lydopplevelse. Videre bruker SE-versjonen ekte trefinér hvor basismodellen har vinylbekledning. Det spesielle med Tannoy-høyttaleren er koaksialelementet hvor diskanten sitter i sentrum av mellomtonen og spiller igjennom denne. Tannoy kaller dette prinsippet Dual Concentric, som har fordelen av at mellomtone og diskant…...
    Oppsummering
    Fornuftig luksuslyd
    Som denne testen av gulvhøyttalere understreker, er det en klar sammenheng mellom kvalitet og pris. Men det betyr ikke at dyrere høyttalere er best på alt. Den billigste høyttaleren, Triangle Color, er til 9.000 kroner inngangsbilletten til de flotte opplevelsene, og byr på et likandes lydbilde med underholdende bass og klar diskant, uten store feil. Likevel gir Audiovector X3 Super bedre lyd til en tusenlapp mer. Lydsignaturen er ganske lik, både den og Triangle Color har godt fokus i diskantområdet, fulgt opp med en god og rund bass. Men kanskje litt tilbakeholden mellomtone. Men Audiovector har en renere lyd og…...
    Sonus Faber Venere 2.5
    Ferrarilyd til fiat-pris
    Det er utenkelig at Ferrari plutselig lanserer en sportsbil til prisen av en Fiat. Inntil nå var det like utenkelig at high-end-produsent Sonus Faber skulle komme på banen med en stor gulvhøyttaler til under 20.000 kroner. Venere 2.5 er derfor en øyneåpner, på flere måter. Høyttaleren er nemlig også slående vakker. Formen minner om den til en harpe, og i svart høyglans utførelse ser den ut som den koster mange ganger prisen. Det er likevel klart at Sonus Faber har firt på kabinettkvaliteten for å få prisen ned. Både frontplata og kabinettet for øvrig er tynnere enn vi regnet med.…...
    Har du noe å tilføye?
    Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

    Les også

    Beosound Stage er Bang & Olufsens første lydplanke

    Beosound Stage er Bang & Olufsens første lydplanke

    Og den blir faktisk rasende billig (til B&O å være)!Legg til som favoritt
    Como Audio Speakeasy Stereo

    Como Audio Speakeasy Stereo

    Como Audio Speakeasy Stereo er først ute med stemmestyring i stereo, men har andre mangler.

    Legg til som favoritt
    Ø Audio Icon

    Ø Audio Icon

    Sjeldent har vi hørt høyttalere som vokser så inn i granskauen med oppgaven.

    Legg til som favoritt
    The New Soundboks

    The New Soundboks

    Tredje utgave av danske Soundboks er villere, høyere – og dere kan lage en gjeng sammen.

    Legg til som favoritt
    Selg varer - eller bli solgt selv!

    Selg varer – eller bli solgt selv!

    Har tiden kommet for å selge Bang & Olufsen? Legg til som favoritt
    360-graders lyd fra Bose

    360-graders lyd fra Bose

    Den er bærbar, spiller i 12t - og du kan snakke til den.Legg til som favoritt
    IKEA Symfonisk

    IKEA Symfonisk

    En smart introduksjon til det beste multiromsystemet til en meget attraktiv pris.

    Legg til som favoritt
    Naim Mu-so 2nd Generation

    Naim Mu-so 2nd Generation

    Den beste bordhøyttaleren under 10.000 kr er blitt enda bedre.Legg til som favoritt
    annonse
    Lukk meny