annonse
annonse

Norges største og feteste kino

Den 22. mars åpner den helt nye ODEON kino på Storo i Oslo, med 14 saler og IMAX.

annonse

Når man går i gang med å bygge ny kino på Storo i Oslo, så slår man like greit på stortromma og bygger det største kinokomplekset Norge hittil har sett! Med et budsjett på 600 millioner har man bygd hele 14 kinosaler, hvor flaggskipet er en IMAX-sal med et gigantisk lerret på 25 x 15 meter i bildeformatet 15:9. Eller for den TV-interesserte: 1150 tommer på diagonalen!

Kinobesøket øker

I disse dager hvor film blir stadig enklere og billigere tilgjengelig hjemme i stuen, kan det synes som galskap å satse 600 millioner på et nytt norsk kinosenter. Men sannheten er at besøkstallene på kino har pekt oppover de siste par årene.

Januar 2018 hadde i Norge 12 prosent høyere besøkstall enn samme måned i fjor, med en ytterligere 10 prosents økning i februar. Toppåret så langt er 2016, som så det beste kinobesøket siden 1983! Dette i følge tall fra kino.no.

Vi sendte vår journalist ut for å møte folka bak prosjektet. Dette skjedde i slutten av februar, da var stedet et anleggsarbeid, så hjelmen måtte på.

Vår utsendte, klar for en omvisning av den nye kinoen. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

På utsiden møter jeg Ivar Halstvedt, administrerende direktør i SF Kino Norge som står bak ODEON Oslo, og Tor Sigfusson, prosjektansvarlig for kinosenteret. De tar meg med inn i den enorme IMAX-salen.

 

Det gigantiske IMAX-lerretet måler 25 x 15 meter. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

– Det er det verste jeg har sett! Det der er jo helt galskap! utbryter jeg når jeg kommer inn i den gigantiske salen med det enda mer imponerende lerret. Dette under en omvisning i slutten av februar, en måned før åpningen.

– Vi har funnet ut at det er omtrent 50 prosent større enn Colosseum 1, sier Ivar Halstedt fra SF Kino Norge.

– Det er mer enn det. Vi har underdrevet målene våre ved å måle vegg til vegg. Men siden lerretet er buet, kan vi legge på halvannen meter til. Colosseum måler lerretstørrelsen, mens vi måler lerretsbredden i rommet, sier Robert Sigfusson, prosjektansvarlig.

 

Ivar Halstvedt, administrerende direktør i SF Kino Norge poserer til venstre for Robert Tor Sigfusson, prosjektansvarlig for ODEON Oslo. Bak dem er de gigantiske laserprojektorene som brukes i IMAX-salen. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

To laserprojektorer

IMAX-salen benytter ikke én, men to laserprojektorer. Med hva Robert hevder er «verdensrekord i svartnivå». Den ene brukes da kun til å fyre opp de lyseste scenene, for å gi skikkelig smell i HDR-effekter. Og selvsagt 4K-oppløsning.

– Med denne bildestørrelsen MÅ du ha 4K-oppløsning, hevder jeg. – For at de på første rad skal få oppleve noe som helst annet enn piksler.

– Ja. Vi er helt avhengige av å ha dette, sier Ivar. – Og vi har jobbet helt til siste liten med å forbedre konseptet vårt. I IMAX-salen bruker vi laser i stedet for en vanlig Xenon Imax-projektor. I alle de andre salene har vi også Smart Laser-projektorer fra Barco.

Det står to amerikanske IMAX-teknikere på stedet, som jeg prøver å få et ord med.

– I’m really sorry, man, but we’re not allowed to talk to the press.

Et raskt unnagjort intervju der, altså. Velkommen til Amerika.

Bare for IMAX-originalinnhold?

I tillegg til en hel bråte med seter, så har den store IMAX-salen i sitt fremste felt luksusseter som kan lenes bakover. Det er helt klart at dette blir kanonfett.

– Men er denne salen da bare for originalinnhold fra IMAX? lurer jeg på

– Primært, svarer Robert. – Men IMAX har vokst så mye, og studioene står på venteliste for å få låne fotoutstyret deres. Så her vil det også bli vist masse andre produksjoner, som er naturlig å vise i IMAX-formatet.

Høyttalerne produseres av svenske Procella. Hver av dem kan spille med et lydtrykk på 137 dB! Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Storslagent lydsystem

Det kommer til å bli kanonfete lydopplevelser på Storo-kinoen. Alle salene bruker nemlig et høyttalermerke vi i Lyd & Bilde-redaksjonen er godt kjent med: nemlig svenske Procella.

– Vi bruker Procella fordi de er de eneste høyttalerne vi har jobbet med som fikser kravene IMAX Immersive Sound og Dolby Atmos, sier Ari “Jaska” Saarinen, teknisk sjef hos Finnko og også teknisk ansvarlig for prosjektet.

Procella så langt øyet kan se. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Objektbasert lyd

De som leser Lyd & Bilde vet kanskje at Dolby Atmos er et objektbasert lydformat. Det samme er IMAX Immersive Sound. Det betyr at all lyd skal henge perfekt i luften, i et tredimensjonalt rom, i stedet for å låte som det kommer fra høyttalerne. For det første krever dette mange høyttalere. Ingen kinosal på Storo har færre enn 50 kanaler, og de største har 62 kanaler i tillegg til to subwooferkanaler.

Men uansett antall høyttalere, må hver høyttaler alene kunne spille høyt nok til å gjengi referansenivået til lydkilden. Fordi hver høyttaler bare er et eneste punkt i lydbildet, får den ikke særlig drahjelp av de andre høyttalerne når et felles lydtrykk skal oppnås. Hver høyttaler må kunne spille høyt nok på egenhånd.

– I en stor sal som IMAX-salen, er det svært vanskelig å få til at hver høyttaler i oppsettet alene gir kraftig nok lyd til de midterste setene i salen. Det mange gjør da er å koble mange høyttalere sammen i klynge, som til sammen gjengir en kanal. Men da får du ikke objektbasert lyd. Det blir ikke ekte, sier Jaska.

137 dB

Hver eneste Procella-høyttaler klarer derimot, i samarbeid med en kraftig Yamaha-forsterker, 137 dB målt en meter unna. Dette er høyere enn et pistolskudd, og gjør det til en lek å levere de 105 dB som hvert sete i salen skal få oppleve. Selv så langt unna som i den gigantiske IMAX-salen. I bassregisteret er kravet 115 dB, som heller ikke er noe problem.

– Vi har til enhver tid rundt 15 dB overskudd på kraft i forhold til lydkilden, så kraft er ikke noe problem. Noen ganger trenger vi overskuddet, for eksempel på Christopher Nolan-filmer. Den mannen er gal, og mikser filmene sine med et idiotisk høyt lydnivå. Og da kan ikke vi senke lyden. Den som er på filmen, er den lyden vi spiller!

Jaska bedyrer likevel at det ikke vil låte plagsomt.

– Det er når man har for lite kraft at lyden oppleves som høy, fordi den er forvrengt. Og forvrengning er ikke vår greie, sier Jaska bestemt.

De megakomfortable setene i luksussalen var ikke helt ferdig sammensatt da vi var på besøk i slutten av februar. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Luksussal

Foruten flaggskipet som er IMAX-salen, så har man altså tretten andre saler. Blant dem er det én som stikker seg ut som, og det er komfortsalen.

– Her har vi 52 recliners, seter med rygg som kan lenes tilbake, og med masse plass rundt seg, som du kan se, sier Ivar.

Under vårt besøk er ryggstykkene ennå ikke påmontert, men det er helt klart luksuriøse saker.

– Her har du muligheten til å lene deg tilbake, lade telefonen din, trykke på en knapp som gir forskjellige grader av varme i setet. Hvis du er blant dem som fryser på kino, så kommer du ikke til å gjøre det her, sier Ivar selvsikkert. – Dette er den høyeste kinokomforten i Norge. Dolby Atmos, selvfølgelig, og Barco Smart Laser Projector. Fantastisk lerret, som du ser. Eller, bare rammen er oppe, men den indikerer faktisk bredde på lerretet.

Lerretrammen strekker seg nærmest helt fra vegg til vegg.

– Så da kommer lyden fra høyttalere bak lerretet?

– Nei, sier Robert. – Faktisk er høyttalerne plassert over. Vi bruker ikke-perforert lerret her.

– Det er helt innovativt, skyter Ivar inn. – Jaska er en av oppfinnerne av systemet. Det er helt fantastisk, og jeg vil tro mange ”geeks” kommer til å reise hit bare fordi det er så fantastisk bra lyd her!

Det blir øl å få! Baren som den så ut da vi var på besøk. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Den ferdige baren. Foto: ODEON.

 

Ta deg en øl

For å øke opplevelsen ytterligere har ODEON Oslo en stor bardisk, hvor man kan kjøpe drikke både med og uten alkohol. Man kan godt ta med seg en øl inn i salen om man vil.

Barområdet er gigantisk, og det blir selvsagt også en svær godteributikk. Kinoen har også eget kjøkken, hvor man satser på enkel servering.

Første kinodag er 22. mars. Dette kommer til å bli kanonfett!

Gorm Sørensen, kalibreringsekspert

 

Ikke Dolby Vision

IMAX bruker sin egen HDR-teknologi, og har ikke Dolby Vision. Jeg har i ettertid snakket med vår kalibreringsekspert Gorm Sørensen om IMAX-projektorene. Han er enig i at den nye kinoen kommer til å bli fet, men er mer moderat i sin hyllest til IMAX og HDR.

– Så lenge et objekt på lerretet skal ha mye lys, så vil jo den projektoren som skal gjøre dette kaste mye lys der det skal være svart også. Det betyr at svartnivået blir lysere i hele scenen, når HDR-effekter skal vises. Men igjen, IMAX er jo 3D-kino, og uansett hvor bra 3D-brillene er så vil de dempe kontrasten betraktelig. Lyset fra lerretet treffer brilleglasset og fjeset ditt. Fjeset reflekterer lys tilbake på baksiden av brilleglasset. Og da får du jo ikke noe særlig kontrast likevel. Ta deg en tur på Dolby Cinema, med Dolby Vision, så vil du få hakeslepp over hvor mye fetere HDR det er der, enn på IMAX.

Men det hjelper ikke med den høye kontrasten på IMAX-projektorene?

– Så lenge projektorene er av typen DLP, så har hver enkelt av dem rundt 2.000:1 i kontrast. Man kan godt fantasere om 8.000:1, men de måler aldri mer enn 2.000:1 når jeg kalibrerer dem. Dolby Cinema har sjukt mye høyere kontrast og lysstyrke, og det er det eneste kinosystemet som kan levere HDR på troverdig måte.

Han avslutter:

– Men for all del, den nye ODEON-kinoen kommer til å bli steintøff!

Så får vi håpe Norge snart også får sin egen kino med Dolby Vision.

Les også:

annonse
annonse
annonse
annonse
Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt.