annonse
annonse

Odeon Kino

Den 22. mars åpner den helt nye ODEON kino på Storo i Oslo, med 14 saler og IMAX.

Når man går i gang med å bygge ny kino på Storo i Oslo, så slår man like greit på stortromma og bygger det største kinokomplekset Norge hittil har sett! Med et budsjett på 600 millioner har man bygd hele 14 kinosaler, hvor flaggskipet er en IMAX-sal med et gigantisk lerret på 25 x 15 meter i bildeformatet 15:9. Eller for den TV-interesserte: 1150 tommer på diagonalen!

Kinobesøket øker

I disse dager hvor film blir stadig enklere og billigere tilgjengelig hjemme i stuen, kan det synes som galskap å satse 600 millioner på et nytt norsk kinosenter. Men sannheten er at besøkstallene på kino har pekt oppover de siste par årene.

Januar 2018 hadde i Norge 12 prosent høyere besøkstall enn samme måned i fjor, med en ytterligere 10 prosents økning i februar. Toppåret så langt er 2016, som så det beste kinobesøket siden 1983! Dette i følge tall fra kino.no.

Vi sendte vår journalist ut for å møte folka bak prosjektet. Dette skjedde i slutten av februar, da var stedet et anleggsarbeid, så hjelmen måtte på.

Vår utsendte, klar for en omvisning av den nye kinoen. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

På utsiden møter jeg Ivar Halstvedt, administrerende direktør i SF Kino Norge som står bak ODEON Oslo, og Tor Sigfusson, prosjektansvarlig for kinosenteret. De tar meg med inn i den enorme IMAX-salen.

 

Det gigantiske IMAX-lerretet måler 25 x 15 meter. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

– Det er det verste jeg har sett! Det der er jo helt galskap! utbryter jeg når jeg kommer inn i den gigantiske salen med det enda mer imponerende lerret. Dette under en omvisning i slutten av februar, en måned før åpningen.

– Vi har funnet ut at det er omtrent 50 prosent større enn Colosseum 1, sier Ivar Halstedt fra SF Kino Norge.

– Det er mer enn det. Vi har underdrevet målene våre ved å måle vegg til vegg. Men siden lerretet er buet, kan vi legge på halvannen meter til. Colosseum måler lerretstørrelsen, mens vi måler lerretsbredden i rommet, sier Robert Sigfusson, prosjektansvarlig.

 

Ivar Halstvedt, administrerende direktør i SF Kino Norge poserer til venstre for Robert Tor Sigfusson, prosjektansvarlig for ODEON Oslo. Bak dem er de gigantiske laserprojektorene som brukes i IMAX-salen. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

To laserprojektorer

IMAX-salen benytter ikke én, men to laserprojektorer. Med hva Robert hevder er “verdensrekord i svartnivå”. Den ene brukes da kun til å fyre opp de lyseste scenene, for å gi skikkelig smell i HDR-effekter. Og selvsagt 4K-oppløsning.

– Med denne bildestørrelsen MÅ du ha 4K-oppløsning, hevder jeg. – For at de på første rad skal få oppleve noe som helst annet enn piksler.

– Ja. Vi er helt avhengige av å ha dette, sier Ivar. – Og vi har jobbet helt til siste liten med å forbedre konseptet vårt. I IMAX-salen bruker vi laser i stedet for en vanlig Xenon Imax-projektor. I alle de andre salene har vi også Smart Laser-projektorer fra Barco.

Det står to amerikanske IMAX-teknikere på stedet, som jeg prøver å få et ord med.

– I’m really sorry, man, but we’re not allowed to talk to the press.

Et raskt unnagjort intervju der, altså. Velkommen til Amerika.

Bare for IMAX-originalinnhold?

I tillegg til en hel bråte med seter, så har den store IMAX-salen i sitt fremste felt luksusseter som kan lenes bakover. Det er helt klart at dette blir kanonfett.

– Men er denne salen da bare for originalinnhold fra IMAX? lurer jeg på

– Primært, svarer Robert. – Men IMAX har vokst så mye, og studioene står på venteliste for å få låne fotoutstyret deres. Så her vil det også bli vist masse andre produksjoner, som er naturlig å vise i IMAX-formatet.

Høyttalerne produseres av svenske Procella. Hver av dem kan spille med et lydtrykk på 137 dB! Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Storslagent lydsystem

Det kommer til å bli kanonfete lydopplevelser på Storo-kinoen. Alle salene bruker nemlig et høyttalermerke vi i Lyd & Bilde-redaksjonen er godt kjent med: nemlig svenske Procella.

– Vi bruker Procella fordi de er de eneste høyttalerne vi har jobbet med som fikser kravene IMAX Immersive Sound og Dolby Atmos, sier Ari “Jaska” Saarinen, teknisk sjef hos Finnko og også teknisk ansvarlig for prosjektet.

Procella så langt øyet kan se. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Alltid oppdatert!

Full tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned

0,-