annonse
annonse
annonse
annonse

Nå er det 10 år siden

(Foto: Produsenten)

Nå er det 10 år siden

Vi var der da Steve Jobs lanserte iPhone i 2007, og var de første som fikk prøve telefonen, les hva vi syntes:

annonse

9. januar 2007 var vi – som eneste norske publikasjon – i San Francisco da Steve Jobs entret scenen i Moscone Center, og de første som fikk lov til å prøve telefonen.

Riktignok en prototype, men den var overbevisende nok til at vi rapporterte hjem om en unik brukeropplevelse. Helt ulikt noen telefon vi kjente til da. Husk at før iPhone så mobiltelefoner slik ut:

Sammen med en liten gruppe utvalgte journalister, fikk vi leke oss med den første iPhone-utgaven. Lite ante vi da at den lille telefonen skulle forandre, for ikke å si revolusjonere mobiltelefoner slik vi kjente dem.

Resten er som man sier historie, og her kan du lese vårt førsteinntrykk av iPhone fra lanseringen i 2007:

(San Francisco, 10. jan. 2007)

Vi har fått noen eksklusive minutter med iPhone, les alt om håndspåleggelsen her.

Apples iPhone kan meget vel leve opp til hypen. Vår prøvekjøring av en prototype på MacWorld, var svært lovende. Telefonen er litt større enn feks en SonyEricsson W950i, med 115 x 61 x 11,6 mm som vitale mål. Vekten på 135 gram kan synes noe høy, men selv prototypen vi hadde, ga et serdeles solid og tillitvekkende inntrykk.

Slank, smekker og solid
De få (fem) knappene som finnes, er utført i hardplast, og man kjenner trykkpunktet i fingeren når man feks klikker seg tilbake til hovedmenyen med knappen på fronten. Den sorte bunnen i matt plast inneholder antennene til iPhone, mens resten av mobilen er kledd i eloksert aluminium.
Multikontakten i bunnen er den samme som på iPod og iPod Nano, og ved siden av kontakten sitter en høyttaler, og en mikrofon. Skjermen på 3,5 tommer, har en oppløsning på 480 x 320 punkter, og den berøringsfølsomme skjermen har et ytre lag i herdet plast, noe Apples Greg Joswiak mener er noe av det mest ripebestandige man kan få. Og derfor egnet til bærbare enheter som en mobil.

Berøringsskjerm
Det er ingen skjøter, luker, deksler eller åpninger på iPhone, med unntak av en smal spalte på toppen, som er dekket av en nesten unnselig luke. Der skal SIM-kortet befinne seg. Skjermer med berøringsfølsomhet kan være et tveegget sverd. På den ene siden kan det være praktisk å navigere på en skjerm, akkurat som man gjør på en PC eller Mac, men en berøringsfølsom skjerm kan fort føre til frustrasjon fordi man kommer borti «knapper» som man ikke skal.

(Foto: Produsenten)

(Foto: Apple)

Ønsker man å sende en SMS, kan det fortone seg som en lidelse å stadig måtte rette fordi man hele tiden bommer på skjermens virtuelle knapper. Men ikke med iPhones skjerm. Selv om vi prøvde å bomme med vilje, virket det som mobilen ignorerte feiltastingen.
SMS-tasting fungerte prikkfritt, ordboken vil foreslå mest sannsynlige ord, og grensesnittet er som i iChat på Mac OS X, hvor man kan se hele rekkefølgen av SMS-er fra personen man sender til.

Lite feil
Skal man sende SMS eller taste et telefonnummer, ingorerer iPhone at man trykker feil, simpelthen fordi det virker som den vet at nå skal det skrives melding, og da er virker det som tastaturet er mer følsomt enn tastene rundt. Om det virkelig er tilfelle, aner vi ikke, men slik oppleves det i alle fall.
Å navigere med fingrene fungerer overraskende bra, og mye bedre enn vi er vant til fra berøringsfølsomme skjermer. Man kan faktisk dra nettsteder og bilder rundt på skjermen, og dobbeltapping og zooming av bilder og nettsteder fungerte prikkfritt på prototypen vi lekte med.

Man kan ikke betjene iPhone med hansker, skjermen er avhengig av hudkontakt for å kunne lede strømmen av input når man betjener mobilen.

Musikk og video
MP3-avspilling og navigering i musikken på Phone, er bare en fingerberøring unna. Noen hodetelefoner hadde vi ikke tilgjengelig, men musikkavspilling fungerer minst like bra som på en iPod. I iPhone er grensesnittet forbedret, og man kan selvsagt navigere i innholdet med bare fingrene. Flere om gangen om man ønsker, som letter inntasting betydelig og gjør mobilen rask å bruke og betjene.

På de demofilmene vi fikk sett, blant dem Pirates of The Carribian, fungerte skjermoppløsningen definitivt til vår tilfredsstillelse. Fargebalansen var kanskje litt for varm, men kontrasten og lysstyrken til den relativt skarpe skjermen, gjorde det fullt mulig å kunne glede seg over film på iPhone. Kameraet på prototypen virket, og de bildene vi tok innendørs så temmelig bra ut på den store skjermen, dessverre vet vi ikke så mye mer om selve kamerafunksjonen og innstillinger.

Prototype
Flere av funksjonene var nemlig ikke ferdige på den prototypen vi hadde. Analytikere og pressefolk på MacWorld i San Francisco, virket ganske samstemte. De aller fleste av dem var meget begeistret for iPhone, og trakk først og fremst fram skjermens revolusjonerende betjeningsvennlighet.
Den synkroniserer både med PC og Mac, og Apple sier selv at dokumentbehandling av feks Word-dokumenter, PDF-er og presentasjoner kan bli mulig å vise på skjermen, da med en framtidig plug-in fra Apple.

Med iPod-en i 2001 beviste Apple at de kan revitalisere selv et voksende marked, med iPhone i 2007 tror vi det samme vil skje igjen.

annonse
annonse
annonse
annonse