Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Hodetelefoner til besvær

Hodetelefoner er ikke bare hot, de er et veritabelt gullrush som alle produsenter av hi-fi (sammen med produsenter av hva som helst annet) vil ha fingeren med i.

Skrevet av / 30.01.15 - 00:01
Hodetelefoner til besvær

Har du lest noen hodetelefonnyheter i dag? På Lyd & Bilde skriver vi om hodetelefoner så godt som hver dag. De siste årene har vi sett en konstant stigende strøm av nye hodetelefoner, hvor et spesielt designet ytre og en omhyggelig tilpasset lydsignatur angivelig vil gi deg en musikkopplevelse som du aldri har hørt maken til. I hvert fall hvis man skal tro pressemeldingene som velter inn i mailboksen. Både fra de tradisjonelle hi-fi produsentene og fra mer livsstilpregede firmaer som betrakter hodetelefonene som enda en produktgruppe i deres brand.

 

God lyd til en billig penge
Jeg husker da jeg fikk mine første hodetelefoner. Det var et sett Sennheiser HD400 som kostet 150 kroner. Sett i bakspeilet var de ikke noe særlig, men de var en revolusjon for meg den gangen. Ikke bare kunne jeg lytte uten å forstyrre andre (i nevneverdig grad i hvert fall, da HD400 var av den åpne typen), men med dem på, ga det meg en mulighet til å høre detaljer som mine høyttalere slett ikke kunne avsløre.

Og slik er det fortsatt. Mine Sennheiser har for lengst gått hen til det store radiomuseum i himmelen. Men hodetelefoner kan noe som høyttalere i et lignende prisleie ikke kan. Her får man detaljer i overmål og forarbeiding i Lamborghini-klassen. Det er en pris hvor de fleste lydentusiaster kan være med. Hvor mange high-end-høyttalere får du for 5.000 kroner?

 

10 sett per husstand
Det kan derfor være god grunn til å skaffe seg et sett gode hodetelefoner. Men det er ikke nok. En uvitenskapelig rundspørring i omgangskretsen (og vel å merke ikke kun på redaksjonen, hvor nerdfeaktoren er større enn ellers i samfunnet) avslører at det er helt alminnelig å ha åtte-ti sett hodetelefoner i en husstand.

Men hvor mange hodetelefoner kan man som forbruker overhodet konsumere? Sist jeg sjekket hadde jeg bare to ører…

Nå har produsentene imidlertid funnet løsningen: produktdifferensiering.

Skal man selge en vare er det viktig at den dekker et – virkelig eller opplevd – behov hos kunden. Det letteste er hvis kunden ikke allerede eier et tilsvarende produkt. Hvis det ikke er tilfellet, er man som produsent nødt til å skille seg ut ved å tilby et produkt som er såpass annerledes at kunden føler han er nødt til å ha det, Selv om det i prinsippet er likt det han allerede har.

 

Musikk to go
Da vi alle takket være smartmobilen, har en musikkavspiller i lommen, er det lett å selge hodetelefoner som er egnet til å nyte musikk på farten. Transportable hodetelefoner kan være kompakte og lommevennlige, men de kan også være streetsmarte slik at man kan uttrykke sin personlighet. Da Apple med iPad gjorde MP3 spilleren smart, viste de to hvite ledningene i ørene at man var fulgte med i tiden. I dag, hvor smartmobilen er blitt allemannseie, skal det mer til hvis man vil oppfattes som trendsetter.

In-ear-hodetelefoner (ørepropper) er fortsatt populære, men de skal gjerne skryte av å være laget av romfartsmaterialer. Og uansett om de er bittesmå, finner man ofte her flerveismodeller, hvor frekvensområdet deles opp og gjengis av flere enheter.

 

DJ-hodetelefoner
Er man ung med de unge og smart med de smarte, skal hodetelefonene være så store som mulig. Glem at det ikke er praktisk og at man svetter som en gris i sommervarmen. Det suger strikkeluen opp likevel. De gigantiske over-ear-hodetelefoner signaliserer nemlig at man går opp i kvalitet. Og bass. Spesielt hvis de har den riktige DJs signatur på de høyglanspolerte øreklokkene. Hvor viktig det er med riktig navn kan NFL-spilleren Colin Kaepernick skrive under på. Han fikk en bot på 10.000 dollar for å ha på seg feil DJ-hodetelefoner på stadion!

Selv om de ser tøffe ut, er langt de færreste av de hodetelefoner som selges med kjente musikere og DJs signatur egnet til å mikse musikk profesjonelt. Til det er de faktisk for fargede i lyden. Men fortvil ikke – for det er mange som gjerne vil selge deg profesjonelle DJ-hodetelefoner til nettopp det formål.

Skal det være ekstra praktisk på farten, er trådløse hodetelefoner det neste uunnværlige produktet. Det er en spesiell plass i helvete til de som tester Bluetooth-produkter. Ikke fordi det er noe galt med teknikken. Men de kommer i en så stor strøm, at hver gang man har testet et produkt er det lansert to nye i mellomtiden.

 

Til sport og e-sport
Og på toppen av julens matorgier er det, tror mine ord, bruk for enda et sett hodetelefoner: et sett treningspropper med nakkebøyle og svettetett utførelse. De blir sittende og fortsetter med å fungere mens man svetter julefettet av seg på tredemøllen på treningssenteret.

Sverger man mer til de virtuelle sportsutfoldelser, er et gaming-headset naturligvis uunnværlig. Akkurat som på streetwear hodetelefonene er det viktig å ha den rette logo på hodesettet, og god og rikelig bass. Aller viktigst er imidlertid en mikrofon slik at man kan snakke med teamet via Skype mens skuddene braker løs.

 

Kjøp stillhet på reisen
Den siste kategorien av hodetelefoner er den støydempende, hvor den innebygde elektronikken fjerner støyen fra omgivelsene ved å fange opp støyen med de innebygde mikrofonene og spille den av i motfase. Hittil har de vært et luksuspreget nisjeprodukt for flyturister som gjerne vil vise at de har råd til å kjøpe stillhet. Men nå er det krig i leiren og flere produsenter vil være med i kappløpet om å lette din lommebok for de 2.200 kroner som et sett hodetelefoner med aktiv støydemping i gjennomsnitt koster.

Med i hvert fall syv modellkategorier ut over klassiske hi-fi hodetelefoner er det masser av valgmuligheter hvis du har bruk for et nytt sett hodetelefoner. Og likeså mange fristelser hvis du allerede har et sett, men kanskje kunne ha brukt for noe annet. I allsidighetens og konkurransen navn er det vel å betrakte som en fordel, da det med sikkerhet er noe for enhver smak. Spørsmålet er bare om ikke det går for fort? For selv om vi et øyeblikk later som om vi rent faktisk hadde bruk for mange sett hodetelefoner, må det vel være en grense for hvor mange nye sett vi kan klare å kjøpe hvert år, hvis man også skal ha råd til å skifte ut mobilen hver gang det kommer en ny generasjon av smartmobiler. Hodetelefoner er noe av det beste som i årevis har skjedd for hi-fi. Men det er neppe kunder nok til å finansiere en så hurtig voksende industri.

Men jeg må videre – for mens jeg har skrevet dette er det nemlig kommet enda en stabel med hodetelefoner som skal testes!

 

Profesjonell tuning
Hvor det meste av lydutstyr fremheves som nøytralt, er hodetelefonmarkedet preget av personlige preferanser. Når enda en stjerne-DJ lanserer et sett hodetelefoner, er det naturligvis tilpasset hans personlige sound. Og det understrekes at driverne (det, som vi andre pleide å kalle enhetene) er ”profesjonelt tunede”. Det må vel bety at Beyerdynamic, AKG og alle de andre gamle hodetelefonprodusentene pleier å sette studenter til å avstemme den tonale balansen i deres produkter?JBL utførte en interessant undersøkelse i forbindelse med sin Synchros-hodetelefonserie. Et lytterpanel bestående av både profesjonelle og alminnelige brukere ble bedt om å vurdere hodetelefoner med forskjellig lydsignatur – det vil si med forskjellige typer av farging og tonal ubalanse. Resultatet er likeså oppløftende som det var overraskende: Både profesjonelle og amatører foretrakk nemlig den nøytrale lyden!
John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Marshall rocker videre

Latterlig billig fra HiFiMAN

B&O Atelier Edition i nordlysfarger

Toppliste: Ørepropper og hodetelefoner til påskeferien

Forbedre hørselen med AirPods Pro

Lykke til med å få kjøpt disse

De beste øreproppene får en etterfølger

Skullcandy: GROM lyd til små barneører

Enda bedre Accentum fra Sennheiser

Forsterkere fra HiFiMAN

Beyerdynamic feirer 100 år med spesialutgave

Bruker solen som krafstasjon

0
Lyd & Bilde
Scroll to Top