Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

High-end hjemmekino fra Yamaha

Nytt Yamaha-flaggskip til hjemmekinoen! Vi har forhåndslyttet på prosessoren CX-A5000 og effektforsterkeren MX-A5000.

Skrevet av / 27.06.13 - 13:07
High-end hjemmekino fra Yamaha

Vi har lenge lurt på når Yamaha skulle lansere etterfølgeren til den gamle flaggskipforsterkeren DSP-Z11. Og endelig kan Yamaha bekrefte nyheten. Det nye flaggskipet er delt i to komponenter: surroundprosessoren CX-A5000 og 11-kanals effektforsterkeren MX-A5000. Akkurat i tide for Yamahas 125-årsjubileum!

Yamahas ingeniører har jobbet med dette forsterkersettet i seks år, så det er grunn til å forvente mye. Da vi var i Hamburg i slutten av mai fikk vi en liten prøvelytt, men sperrefrist var satt frem til nå. Planlagt lansering var 1. september, men ble flyttet til i går, 26. juni, altså kan komponentene bestilles fra og med nå.

Effektforsterkeren MX-A5000 er et heftig 11-kanals bulldozer.
Effektforsterkeren MX-A5000 er et heftig 11-kanals bulldozer.

Effektforsterkeren – MX-A5000
MX-A5000 er navnet på den nye 11-kanals effektforsterkeren. Et stort drog på over 25 kilo, ”bygget for å vare”. Vi snakker kabinett i tjukk aluminium, og et chassis med H-ramme som er ekstra stabil. En forsterker er var på mekanisk vibrasjon, som kan forplante seg i lydsignalet. Chassiset til MX-A5000 skal godt la seg gjøre å få til å vibrere.

Oppbygning på innsiden er helt symmetrisk, for best mulig kanalseparasjon. På den måten sørger man også for at den positive og negative delen av den balanserte kretsen er eksakt motsatt av hverandre og dermed kansellerer hverandre perfekt. Kobles den til med balanserte XLR-kabler, skal dermed resultatet bli et ekstremt lavt støygulv.

Den mest moderate målingen med to kanaler drevet samtidig i 8 ohm er oppgitt til 150 watt pr. kanal. Med 27.000 mikrofahrads kondensatorer og masse strøm er dette likevel noe ganske annet enn de 7 x 150 wattene som mange billigere surroundreceivere oppgir.

Kun de beste komponentene er brukt i prosessoren CX-A5000.
Kun de beste komponentene er brukt i prosessoren CX-A5000.

Surroundprosessoren – CX-A5000
CX-A5000 har prosessering for inntil 11 kanaler, så det er bare å fylle stua med høyttalere. I høyden så vel som i bredden. En PLL-krets med ultralav jitter skal gi det digitale signalet et best mulig utgangspunkt, og alle DAC-er til alle kanaler er av typen ESS SABRE 32-bit. I tillegg til PCM kan disse også dekode DSD-signaler direkte (SACD-formatet). Digitalkonverterne er plassert langt borte fra analogdelen for å hindre jordstøy.

Prosessoren støtter både DTS-HD Master Audio og Dolby TrueHD. I tillegg kan den strømme musikk via nettverket, og støtter da de aller fleste musikkformater, inkludert 24-bit/192kHz FLAC og WAV. AirPlay er innebygd, så også støtte for strømmetjenester som for eksempel Napster, som nå endelig er tilgjengelig i Norge. Det er planer for Spotify på alle Yamahas nettverksprodukter av nyere årgang, men det ventes på at dette klargjøres av Spotify. Det skulle vært klart i mars tidligere i år, men siden har vi ikke hørt noe.

I tillegg til vanlige RCA inn- og utganger har CX-A5000 balanserte XLR-utganger for alle kanaler. Disse holder støyen nede i forhold til vanlig RCA, fordi støy som plukkes opp på ferden gjennom signalveien fases ut i enden, takket være motfaseprinsippet. I tillegg finnes en balansert XLR stereoinngang for deg som har en påkostet CD-spiller eller en stereo-DAC av enda bedre kvalitet.

Balansert signalgang til alle kanaler er ikke hverdags!
XLR-kortet som er montert i Yamaha CX-A5000.

På videosiden har prosessoren oppskalering til UHD 4K-oppløsning, og bruker i følge sjefsingeniør Susumu Kumazawa en videoprosessor av høyere kvalitet enn klassikeren HQV, som ikke lenger lages. Hvilken prosessor som sitter under panseret på CX-A5000, finner vi imidlertid lite informasjon om.

Multisone er på plass, så også Yamahas mange DSP-lydmodi. Det er nå hele 33 DSP-modi å velge blant, ut ifra om du vil flyttes virtuelt inn i en ”Hall in Amsterdam” når du hører konsertopptak, eller velge en egen Sci-fi DSP for å se Prometheus, osv. Yamaha er veldig glade i slike DSP-modi, og legger ekstra vekt på dem i markedsføringen. Kanskje fordi man er nødt til å bruke DSP for å få bruk for alle de 11.2 kanalene. Har du montert høyttalere i høyden, må du bruke DSP for å få liv i dem, ettersom det ikke finnes kildemateriale med slike kanaler.

Oppsettet med den nye Soavo 901 høyttalerserien. Lekkert i høyglans hvitt.
Oppsettet med den nye Soavo 901 høyttalerserien. Høydehøyttalere er også på plass. Her i høyglans hvitt. Senterhøyttaleren er bak det perforerte lerretet.

Prøvekjøring
Da Yamaha skulle demonstrere forsterkersettet i slutten av mai i Hamburg, var det koblet opp i en 11.1-konfigurasjon. For anledningen var Yamahas nye flaggskiphøyttalere i Soavo 901-serien koblet opp, da med de gulvstående NS-F901 i front, NS-C901 i senter og kompaktmodellen NS-B901. Subwooferen var av litt rimeligere type (NS-SW700?), da Soavo-suben ikke fungerte. Oppbygningsmessig skal gulvversjonen være identisk med Soavo-1 PN, som er den pianosvarte versjonen av Soavo-1. På PN-versjonen var magnetisk skjerming fjernet, siden ingen har tjukk-TV-er lenger, og en liten justering var gjort i delefilteret i forhold til orginalen Soavo-1. Planlagt lansering for Soavo-901 er 1. september i år.

Prometheus var blant de vellykkede DSP-demoene. Copyright: 20th Century Fox
Prometheus var blant de vellykkede DSP-demoene. Copyright: 20th Century Fox

Science fiction
Sci-fi-filmen Prometheus har et 7.1 lydspor. I scenen hvor rollefigurene oppdager det underjordiske tunnelsystemet med pustbar atmosfære, er det et stort klangbilde. Når lydsporet slås over til DSP-modusen ”Sci-fi”, trekkes kanalene ut i 11.1, og med høydehøyttalere både foran og bak blir lydbildet mye større. Som om vi sitter inni en kule av lyd. Vann som renner langs veggene blir en naturlig del av klangbilde, jeg sitter og føler på atmosfæren. Dialogene plasseres også mer tredimensjonalt i rommet. Men etter hvert føles det mindre naturlig, som om lydbilden er litt mer anstrengt i mellomtonen.

Det som irriterer meg litt, er at mannen som står og demonstrerer hele tiden står og forteller oss i publikum hva vi hører. Hvordan lyden er så naturlig og omsluttende, blabla. Jeg ønsker å danne meg opp min egen mening.

Er det en Blu-ray vi IKKE ønsker oss i år, så er det Owl City - Live From Los Angeles.
Er det en Blu-ray vi IKKE ønsker oss i år, så er det Owl City – Live From Los Angeles.

Musikk
Over til musikk. Et konsertopptak av Owl City. Også her demonstreres DSP-effekten, med modusen Live/Club. Dessverre låt dette forferdelig. Det er ikke så mye DSP-en sin skyld, som det er opptaket. Skarpt og ekkelt. Igjen står imidlertid mannen som demonstrerer og snakker om hvor bra det låter.

Adele - Live at the Royal Albert Hall er derimot en fabelaktig Blu-ray-utgivelse. Men ikke bruk en stor DSP-klang på den allerede store romklangen.
Adele – Live at the Royal Albert Hall er derimot en fabelaktig Blu-ray-utgivelse. Men ikke bruk en stor DSP-klang på den allerede store romklangen.

Til slutt: Konsertopptak med Adele fra Royal Albert Hall, og den nakne balladen ”Someone Like You”. Klangen ”Hall in Amsterdam” blir brukt. Ett ord: uheldig. Hver gang DSP-en ble skrudd av til fordel for å kjøre 5.1-sporet direkte, kjente jeg et lettelsens sukk. Med DSP låt det skjærende og hardt i mellomtoneområdet, som gjorde at det nesten gnagde i ørene. Med DSP-en av låt det derimot meget oppløst og vakkert.

Igjen ville mannen som demonstrerte ha det til at vi satt og lyttet til noe fantastisk.

Vi fikk en senere demonstrasjon etter videre kalibrering av anlegget, og det ble virkelig bedre. Men igjen var det DSP som var midtpunktet for demonstrasjonen.

For mye DSP-basert
Demonstrasjonen vi fikk i Hamburg var ikke en målestokk for hva dette forsterkersettet er i stand til. Det lille jeg fikk høre uten DSP var meget lovende. Men DSP-demonstrasjonene ødela for opplevelsen, og jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg veldig til å få forsterkersettet inn på eget testrom, for å virkelig finne ut hva som bor i det!

Norske priser:
CX-A5000 20.000 kr
MX-A5000 23.000 kr

yamaha.no

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Ny subwoofer til de superrike

Drømmer du om egen hjemmekino, lydstudio, gaming-rom?

Hjemmekino-råskinn er inne til test

Nå kommer den endelig

Råere surroundforsterker fra Denon

"Alle" elsker Dolby

Nytt lydformat vil knuse Dolby Atmos

Januarsalg på lydplanker

Sjekk den knøttlille 4K-projektoren

Vil bringe 3D-lyd til "alle"

Tar Sonos opp kampen mot Apple og Sony?

Dolby Atmos - uten Atmos-høyttalere

0
Scroll to Top