Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Overdrivelse fremmer troverdigheten

Hos Danish Audio Design er man ikke redd for å bruke store armbevegelser når det handler om god lyd.

Skrevet av / 02.03.17 - 08:00
Overdrivelse fremmer troverdigheten

Hvis det er noe som er enda mer dansk enn hygge og jovialitet, så er det janteloven – du skal ikke tro at du er noe. Den «loven» har heldigvis ikke nådd til Malling, syd for Aarhus. Her finner man nemlig det internasjonale hovedsetet for high-end- virksomheten Danish Audio Design. Og selv om virksomheten bare teller en håndfull personer, og det hele styres fra direktørens dagligstue, er man ikke redd for å tenke stort, og slå ut med armene slik at føttene nesten letter fra bakken.

Forsterker på 375 kg
Før jeg besøkte Danish Audio Design, hadde jeg selvfølgelig sett bilder av selskapets produkter. Men bildene hadde ikke forberedt meg på skalaen på utstyret! Forsterkeren Pre 400 ser ved første øyekast ut som en solid, mellomstor enhet som kunne stå diskré på en hylle. Inntil det går opp for deg at volumknappen er på størrelse med en ishockeypuck, og at resten av forsterkeren matcher proporsjonene. Og like etter oppdager du sannsynligvis at det som ligner en høy, slank effektforsterker i virkeligheten er en koloss på 48 cm i bredden, 83 cm i høyden – og med en vekt på 375 kilo!

Forsterker under oppbygging. De to transformatorene veier 45 kg per stk. – og det er DADs minste modell.

En effektforsterker på størrelse med en vaskemaskin, og med en vekt som en motorsykkel. Er de helt gale i Malling? Ikke hvis man skal tro Jan Harbo, som er selskapets grunnlegger. Det er rett og slett det som skal til for å unngå kompromisser.

Unngå all kompresjon
Det handler om å unngå enhver form for kompresjon eller begrensning av signalet. Den ideelle forsterkeren skal ifølge Jan Harbo være i stand til å levere sin effekt med en hvilken som helst belastning, uten begrensninger. Og høyttalerne skal i sin tur være uten noen form for kompresjon eller forsinkelse av signalet.

For å oppfylle disse kravene er det ikke spart på noe. Den 375 kilo tunge toppmodellen har oppgitt utgangseffekt på 675 watt per kanal i 8 ohm. Det i seg selv er mye, men strømforsyningen er i stand til å levere hele syv kilowatt, og ladekapasiteten skal telles i farad (altså i millioner av microfarad). Chassiset er frest ut i centimetertykk aluminium, og for å være helt sikker på å unngå elektriske forstyrrelser er det en fem millimeter tykk kobberforing på innsiden. Navnet på kolossen er The Only One (den eneste ene), noe som er en god ting. For med en pris på 1,9 millioner kroner er det usannsynlig at man noensinne får råd til å kjøpe en forsterker til!

DADs logo, som pryder alle selskapets produkter, er en katt. At den ble firmaets symbol, skyldtes Jan Harbos kone, Bitten Harbo Jakobsen. Katten er et av de fem vesenene på kloden med best hørsel. Selve tegningen fant hun på nettet. DAD søkte om og fikk tillatelse til å bruke kattesymbolet på sine produkter, noe som er årsaken til at en blått skinnende katteprofil lyser opp når man slår på strømmen.

Den hellige gral
Den kompromissløse ubeskjedenheten ble også tatt i bruk da Danish Audio Design i fjor vår bestemte seg for å kaste seg over høyttalerproduksjon. I stedet for å starte ydmykt ringe Jan Harbo rett og slett til Torben Mikkelsen hos Frequence, som har spesialisert seg på å levere høyttalerelementer og deler til høyttalerproduksjon, og bad ham om å konstruere verdens beste høyttaler – intet mindre!

Den oppgaven påtok Torben Mikkelsen seg gjerne. For hvem kan si nei til å få helt frie hender til å lage det beste man kan forestille seg? Det krevde imidlertid noen forhandlinger i prosessen. Ikke fordi prosjektet ble for dyrt, men tvert imot fordi konstruktøren underveis hadde foreslått noen deler som bare var nesten like gode som det ypperste – og mange ganger dyrere.

Resultatet har fått navnet The Grail – den hellige Gral. Og det er da også noe nesten religiøst monumentalt over de gigantiske Line Source-høyttalerne, som ble resultatet av anstrengelsene. Det paret vi hørte, var en forbedret utgave, hvor de opprinnelige bassenhetene var skiftet ut med enda raskere varianter med aluminiummembran. For det handler ifølge Jan Harbo om hurtighet og åpenhet. Og så selvfølgelig om massive overdimensjoner for å være på den sikre siden.

Selv om The Grail teknisk sett er et treveissystem, inngår det ikke færre enn 34 høyttalerelementer per side: åtte 10-tommers basselementer fra Wavecor, 12 mellomtoneelementer, også fra Wavecor, og 12 AMT-bånddiskanter fra tyske Mundorf, som har spesialisert seg på å lage komponenter som er like gode som de er hjerteskjærende dyre.

Hele herligheten måler 73 centimeter i bredden, 227 cm i høyden og veier 370 kg. Og prisen? 2,7 millioner kroner for et sett! Men så er det også fri levering og oppsetting – uansett hvor i verden du bor.

Hårreisende bra
Hvordan låter så et anlegg i oljesjeik-klassen? Et anlegg som er så kostbart at det skal mer enn en lottogevinst til for å kunne finansiere det?

Det låter kort og godt hårreisende bra! Jeg har i embets medfør hatt muligheten til å lytte til mange spennende anlegg i klasser som de fleste – meg selv inkludert – kun kan drømme om. Noen ganger har den høye prisen vært berettiget, og andre ganger har det kanskje vært litt rikelig med luft i ambisjonene hos leverandøren. Men så er det de få tilfellene hvor hårene på armene reiser seg, og man erkjenner at dette – dette øyeblikket – er spesielt. Et slikt system er Danish Audio Designs.

Det er nødvendig å ta mange forbehold, når både rommet, musikken og samtlige ledd i spillekjeden er ukjente. Hvordan den monstrøse The Only One-forsterkeren vil låte på velkjente høyttalere, vet jeg ikke, på samme måte som rommets bidrag til lyden av The Grail-systemet er uviss. Men summen av alle delene var ikke til å ta feil av: Dette låter forbløffende, forbannet godt. Jeg har sjelden – om overhodet – hørt et hjemmeanlegg med en så åpen og fri gjengivelse av stemmer. Og impulsvilligheten og slagkraften er overveldende. Det er ingen som helst mangel på overskudd. Noe som heller ikke er så rart. Når 16 ti-tommers basselementer beveger seg fremover på samme tid, drevet frem av 1,3 kilowatt forsterkereffekt, har de et slagareal som en kjøleskapsdør.

Hobbyprosjekt
Av flere millioner gode grunner produseres anleggene fra Danish Audio Design kun i veldig lite antall. Bare en håndfull personer er involvert i Danish Audio Design, og alt er bygget for hånd.

Selskapet begynte som en privat utfordring. Flere av Jan Harbos venner kom med noen stikk i siden til ham, og utfordret ham til å sette handling bak ordene om «at han kunne gjøre det bedre».

Den utfordringen tok han – etter en del oppfordringer. Resultatet er produktene som i dag, halvannet år etter, kan ses. Han betrakter selv Danish Audio Design som en livshobby på sine gamle dager. Etter å ha solgt en rekke patenter på maskiner til matvareindustrien, har Jan Harbo råd til å være kritisk. Om selskapet blir en økonomisk suksess, er ikke avgjørende. Men kvaliteten er til gjengjeld det.

«Vi skal sørge for at kundene alltid er 120 prosent fornøyde, og at vi aldri skal bruke noen unnskyldninger hvis noe ikke er vellykket», sier han.

«Etter å ha måttet høre på noen sannheter om at nå måtte jeg ta meg sammen og vise verden hva jeg kunne, ble Danish Audio Design International stiftet i fellesskap med min kone, og jeg fikk raskt tre mann til å hjelpe meg. Så nå er vi fire skjeve personligheter med mengder av kunnskap om hi-fi og salg og internett, og nå kjenner de oss på katten mange steder i verden.»

Say hello to my little friend …
At det tenkes i store linjer hos Danish Audio Design, er tydelig. Derfor var det en overraskelse å se at de faktisk kan noe som, om det ikke er smått, i hvert fall har en nesten begripelig størrelse. «The Little One» er navnet på en helt ny effektforsterker, som er så ny at vi ikke fikk se den ved besøket. Men målet har vært å lage noe som kan måle seg med forsterkere på opp til 600.000 kroner. Hvis det holder stikk, er prisen på 173.000 kroner jo bare et (dypt) grep i lommen!

John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Nå kan du linke til alle musikktjenester på én gang

Endelig en rimelig Roon-streamer!

En DAC i samuraienes fotspor?

Denne lille boksen kan gjøre dine gamle B&O-høyttalere "trådløse"

Den ultimate forsterkeren

High-end forforsterker med moderne strømming

McIntosh oppdaterer forforsterkeren

Kompakt hi-fi i stilren design

Lenco frir til vinylelskere

Platespiller for sjeiker og baroner

Astell&Kern: Musikkspiller i gull!

1500 gjester gledet seg over hi-fi i København

0
Scroll to Top