Håndlaget lidenskap - Lyd & Bilde

Håndlaget lidenskap

"Just listen" er Audiovectors budskap. Og under et bes√łk hos deres hovedkvarter i K√łbenhavn kunne ikke slagordet v√¶rt mer passende.

Vi har testet mang en h√łyttaler fra danske Audiovector gjennom √•rene, og jeg kan ikke huske √• noensinne ha v√¶rt skuffet over en eneste modell. Jeg har imidlertid aldri hatt √¶ren av √• bes√łke dem, s√• etter 16 √•r i Lyd & Bildes tjeneste var det p√• tide √• ta turen.

Les: Test av Audiovector QR3

Da sjefingeni√łr Ole Klifoth grunnla Audiovector i 1979 var jeg selv bare ett √•r gammel. Historien startet som s√• mange andre: Han hadde sine bestemte tanker om hvordan dr√łmmeh√łyttaleren skulle l√•te, men den fantes ikke, s√• han gikk i gang med √• lage den selv. Resultatet ble Trapez, en trapesformet h√łyttaler som fikk glimrende skussm√•l i hi-fi-pressen verden rundt. Heretter har utviklingen g√•tt slag i slag, men m√•let har alltid v√¶rt det samme: slippe musikken fri.

Audiovector tilbyr sine h√łyttalere i et stort utvalg farger. Foto: Geir Gr√•bein Nordby

 

Det betyr h√łyttalere med minst mulig forvrengning og mest mulig dynamikk, fra bassregisteret og hele veien opp til de luftigste overtoner. H√łrt det f√łr? Ok. Men det er forskjell mellom √• preke det og faktisk utf√łre det. Og Ole Klifoth vet at for at sluttresultatet skal bli mest mulig dynamisk og livlig, s√• m√• man ha en optimal avstemming mellom h√ły f√łlsomhet som drar det meste ut av forsterkeren, og best mulig kontroll ‚Äď ogs√• p√• de h√łylytte transientene. Disse to kan nemlig fort bli en selvmotsigelse.

Les: Slik plasserer du h√łyttalerne

– For eksempel vil de kraftigste magneter ha st√•lkontroll p√• membranene, men de vil samtidig senke f√łlsomheten og kreve mer str√łm fra forsterkeren. Motsatt vil sm√• magneter gj√łre at elementene er meget lett √• drive, men de mister grepet og gir seg n√•r man n√•r et visst lydniv√•, kunne Ole fortelle meg.

Det gjelder med andre ord å finne den optimale balansen.

– P√• de dyrere h√łyttalerne bruker vi dessuten talespoler av titan i stedet for aluminium. Da forbikobles induktansen i h√łyttalerelementet, slik at den f√•r drive fritt gjennom magnetsystemet. Billigere og vanligere aluminiumspoler er magnetiske, og vil bremses p√• ferden. Det reduserer dynamikken.

Ingen parallelle flater

Kabinettene fra SR3-serien og oppover har ingen parallelle flater innvendig. Det betyr at man slipper st√•ende b√łlger, og det gj√łr dessuten at man trenger minimalt med innvendig dempemateriale.

Det er lite demping som brukes. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

– For mye dempemateriale innvendig gj√łr at lydb√łlgene bruker litt lengre tid til √• komme ut av h√łyttaleren. N√•r lydb√łlgene omsider kommer ut og blander seg med lyden som kommer direkte fra h√łyttalerelementene, f√•r du en liten faseforskyving som resulterer i en veldig d√łd og uengasjerende lyd. VI bruker derfor minimalt med demping, og har heller kabinetter som har lite egenresonans i utgangspunktet.

Det samme gjelder for tjukke kabinetter.

– Hvis du har en meget tjukk frontplate, vil denne bremse lydb√łlgene som kommer fra innsiden og ut, og de blir tidsforskj√łvet i forhold til direktelyden. Resultatet blir mye av det samme som med for mye demping.

Trofaste underleverand√łrer

Audiovector lager ikke sine egne komponenter, men handler dem fra underleverand√łrer. Men alt lages p√• spesifikasjoner fra Audiovector. H√łyttalerelementene, for eksempel, er fra ringreven Scanspeak.

Ole Klifoth holder frem basselementet fra Scanspeak, spesiallaget etter spesifikasjoner fra Audiovector. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

– Vi bruker h√łyttalerelementer fra Scanspeak, men ingen av dem er hyllevare. Alt er laget p√• v√•re spesifikasjoner, og ingen andre f√•r bruke dem i sine h√łyttalere, uttrykker Ole bestemt.

N√•r man ikke produserer sine egne komponenter, betyr det at man ikke trenger en stor fabrikk. Man trenger i prinsippet bare et delelager, samt et arbeidsomr√•de hvor h√łyttalerne monteres. Av dyktige arbeidere, selvsagt.

Logistisk sett kunne det blitt et mareritt med sending av varer frem og tilbake mellom Audiovector og underleverand√łrene, hvis ikke komponentene var av topp kvalitet, med lav feilmargin.

– Det er s√• √• si aldri feil p√• noe. Vi opplever noen ganger at et kabinett kommer med en skramme fra pakkingen. Er det sm√• riper kan de repareres og poleres her, st√łrre skader sender vi tilbake og f√•r nytt kabinett. Det er ikke noe problem.

Oppgradering

Audiovectors kabinetter er ganske spesielle, ved at de bruker samme kabinetter i en modellserie, fra grunnmodellen til toppmodellen. Kunden kan hvis √łnskelig enkelt oppgradere sin h√łyttaler senere til en dyrere og bedre modell.

– Vi mener en h√łyttaler har en mye h√łyere verdi n√•r man vet at man ikke er l√•st til et kvalitetsniv√•, men kan oppgradere til neste steg n√•r man m√•tte √łnske. Det er mange som aldri benytter seg av det, men som likevel setter stor pris p√• √• ha muligheten, sier Ole.

SR3 Signature kjennes igjen fra Super med den st√łrre diskantplaten. Foto: Geir Gr√•bein Nordby

 

En h√łyttaler monteres

Ole tar meg gjennom de ulike oppgraderingsstegene av en SR3. F√łrst monterer han sammen en Super, som er innstegsmodellen.

– Da har vi denne domediskanten, og dette delefilteret som er det enkleste. Basselementene holder h√ły kvalitet, men er alts√• de rimeligste uten faseplugg i midten.

Ole tar frem to flak med ulikt dempemateriale.

To ulike dempematerialer brukes i kabinettene, avhengig av modell. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

– Dette er de to dempematerialene vi har. Det ene bruker vi i Super og Signature. Bare to flak i hver h√łyttaler. Det ene legger jeg her p√• h√łyre side i det √łvre basskammeret, det andre p√• venstre side i basskammeret under. Det er all demping vi bruker, i tillegg til noen sm√• dotter i hullene mellom de to basskamrene.

Dere har fire ventilasjonshull i skilleveggen mellom de to basskamrene?

– Ja. Hvis vi tetter det helt, f√•r man en ganske d√łd lyd. Har man ikke skilleveggen der i det hele tatt, f√•r man √łkt forvrengning. Denne skilleveggen med ventilering lager et selvjusterende system, hvor de to basselementene spiller optimalt sammen, stadfester Ole Klifoth.

Hva er forskjellen på en Super og Signature diskant?

– Begge er domediskanter, men p√• Signature har vi dobbel magnet for bedre kontroll og lavere forvrengning. Det interessante er at n√•r vi m√•ler de to diskantene, s√• m√•ler de helt likt, men man kan helt tydelig h√łre at Signature l√•ter bedre.

Fra venstre: Diskantene til SR3 Avantgarde, Signature og Super. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Når Ole skal oppgradere fra Super til Signature, bytter han diskanten, men også delefilteret.

– Signature-delefilteret er ganske likt, men vi har en ekstra kondensator her.

For √łvrig har alle ledningsparene p√• alle delefiltrene ulik tykkelse p√• pluss og minus.

– Vi bruker med vilje tykkere kabel til pluss enn til minus. Dette er fordi kablene ikke skal speile hverandre elektrisk og gi u√łnsket p√•virkning innbyrdes. Ulik tykkelse betyr ulik b√łlgelengde p√• elektromagnetismen rundt, som gj√łr at de ikke klarer √• p√•virke hverandre, hevder han.

Når så man skal oppgradere til Avantgarde, byttes domediskanten ut med en bånddiskant.

Les: Test av Audiovector SR3 Avantgarde Arreté

– AMT-diskanten har √•tte ganger st√łrre membranflate enn en dome, og dessuten bare 80 prosent av egenvekten, som gj√łr den ideell til √• gjengi overtoner. Ulempen med b√•nddiskant er den vertikale spredningen, som er meget snever. Dette fikser vi med noen horisontale slisser, som sprer overtonene optimalt i det vertikale planet.

Horisontale slisser s√łrger for optimal spredning i det vertikale planet, noe som er b√•nddiskanters st√łrste svakhet. Foto: Geir Gr√•bein Nordby

 

Avantgarde-modellen får også en ny mellomtonebass.

– P√• SR3 Avantgarde har det √łverste basselementet faseplugg. Dette elementet har enda bedre kvalitet enn Super- og Signature-elementene.

Delefilteret er også mer avansert, med langt flere komponenter.

– SR3 Avantgarde har et dyrere delefilter, men vi har jobbet mye med at det ikke skal redusere dynamikken.

Til slutt har man SR3 Avantgarde Arreté. Ole skifter ut også det nederste basselementet til et med faseplugg, bånddiskanten skiftes ut til en med blank flate i stedet for matt, men ellers skal de være like.

Delefilteret i SR3 Avantgarde er mer avansert, og i Arreté er det i tillegg kryogenbehandlet. Altså frosset ned til minus 238 grader! Foto: Geir Gråbein Nordby

 

– Kronen p√• verket er Arret√©-modellens delefilter. Dette er til forveksling likt det p√• SR3 Avantgarde, men her har vi f√•tt delefilteret kryogenbehandlet, alts√• det har blitt fryst ned til minus 238 grader. Dette gj√łr noe med molekylbindingene, som gj√łr at det blir mindre motstand i komponentene. Det kan virke hokuspokus, men jeg kan love deg at hvis vi ikke hadde h√łrt forskjell s√• ville vi aldri gjort det!

SR3 Avantgarde Arreté er koblet opp i demorommet. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Lyttedemo

P√• demorommet fikk vi en sammenligning mellom de ulike h√łyttalermodellene. Man startet med QR3, gulvmodellen i den rimeligste h√łyttalerserien, som vi ganske nylig testet med et flott resultat. Dette er for √łvrig den eneste serien som ikke kan oppgraderes, h√łyttalerserien er for √łvrig tenkt ut av s√łnnen Mads Klifoth og ikke Ole selv. Vi snakker med andre ord om en familiebedrift med en godt ivaretatt fremtid, da s√łnnen Mads ogs√• er en kapabel h√łyttalerkonstrukt√łr.

Fra QR3 via SR3 Super, Signature og Avantgarde Arret√© (vi hoppet over Avantgarde), er det helt tydelig at alle h√łyttalerne b√¶rer Audiovectors lydkarakter. Det vil si en taktfast og stram bass, en klokkeklar mellomtone og masse luft i overtoneomr√•det. Alt er s√łml√łst bundet sammen, og transienter avleveres lynraskt.

For hver gang man oppgraderer til en bedre h√łyttalermodell, h√łrer man flere nyanser av lydbildet avduket. Som √• dra vekk silkelag p√• silkelag, og kommer stadig n√¶rmere kjernen. Vi fikk ogs√• h√łre den aktive SR3 Avantgarde Arret√© Active Discret (Puh!), som fikk frem enda mer dynamikk, da man forbikobler det passive delefilteret. Her kan man for √łvrig ogs√• str√łmme musikk tr√•dl√łst.

SR6 Avantgarde Arreté på demorommet. Låt spesielt kult med Rammstein! Foto: Geir Gråbein Nordby

 

SR6

Den dyrere SR6-serien fikk vi ogs√• h√łre, ogs√• her kan man oppgradere fra modell til modell p√• samme m√•te som med SR3. Vi gikk rett fra SR3 Avantgarde Arret√© til SR6 Avantgarde Arret√©. Den tydeligste forskjellen er √łkt f√łlsomhet, det ble rett og slett h√łyere n√•r man lot forsterkeren st√• p√• samme niv√•. Men s√• var det dypbassregisteret som plutselig fikk et mye bedre fundament. Strammere og dypere bass gj√łr ett og annet med musikkopplevelsen, og man merker det ogs√• oppover i diskantomr√•det, som kommer bedre frem fordi lydbildet har f√•tt en ‚ÄĚsvartere bakgrunn‚ÄĚ. Du kan tro det var fett √• h√łre Rammstein! SR6-h√łyttalerne er mye dyrere enn SR3, men gudskjelov ikke kjempemye st√łrre. Man f√•r fint plass til dem i en vanlig stue, og for Audiovector er det viktig at lyden ogs√• blir bra n√•r h√łyttalerne st√•r tett mot bakveggen. Fordi ‚ÄĚingen‚ÄĚ kan ha h√łyttalerne to meter ute p√• gulvet!

Les: Test av 2010-utgaven av Audiovector SR6 Avantgarde Arreté

De enorme R11 Arreté er i en klasse for seg. Også prismessig: 1,7 millioner kroner koster et par! Foto: Geir Gråbein Nordby

 

SR11

Til slutt fikk vi h√łre toppmodellen. SR11 Arret√© heter den, og er en enorm h√łyttaler p√• alle m√•ter. Audiovector tror p√• sm√• elementer fremfor store, derfor har de montert en rad med √•tte 5-tommers basselementer p√• baksiden av kabinettet, hver med over en centimeters line√¶r slaglengde. ‚ÄĚDet vil du aldri f√• bruk for,‚ÄĚ er Oles p√•stand, men da har man mulighet til √• kline til med griseh√ły og klokkeklar lyd.

Lynrask, hardtsl√•ende, rungende bass var det vi h√łrte i lytterommet. Og med blant annet to b√•nddiskanter som sender ut de deiligste overtoner. H√łyttalerne har et gigantisk lydbilde, b√•de blues, rock og jazz l√•t rett og slett magisk. Og s√• rock, da! Ulempen? De koster 1,7 millioner kroner paret!

Et bes√łk verdig

I det hele tatt var det et meget interessant bes√łk, hvor vi fikk bevist at man ikke trenger en stor fabrikk for √• lage glimrende h√łyttalere. Det holder √• ha gode ideer, mye kunnskap og en evne til √• gjennomf√łre. P√• tur hjem igjen satt jeg og lurte p√• hvorfor ikke flere produsenter tilbyr oppgradering av sine produkter. Det er jo genialt: kj√łp den billigste, n√•r du f√•r r√•d til noe bedre kan du oppgradere. S√• slipper du √• tape masse penger p√• √• selge dyrebar hi-fi til halv pris.

En ting er sikkert: Audiovector er her for å bli.

Les også
Made in Norway

Electrocompaniet: Made in Norway

Noen klistrer logoen sin på et kinesisk produkt og kaller det norsk. Det er ikke godt nok for Electrocompaniet, som både utvikler og produserer sine produkter i Norge.
Premium-lyd fra Piega

Premium-lyd fra Piega

De slanke h√łyttalerne i Premium-serien har f√•tt en betydelig oppdatering.
Smart h√łyttaler fra Kygo

CES 2018

Denne h√łyttaleren kan styre resten av hjemmet ditt, takket v√¶re Google Assistant.
Creative satser på fargerik lyd

CES 2018

Lysende h√łyttalere, hodetelefoner og hjemmekino fra Creative.
Klipsch fornyer Reference Premiere-serien

CES 2018

H√łyttalerne i den popul√¶re Reference Premiere-serien er oppdatert b√•de utvendig og innvendig.
Lydplanke fra Klipsch har klassiske r√łtter

CES 2018

Heritage Theater Bar er en skreddersydd lydplanke som henter inspirasjon fra gamle Klipsch-kreasjoner.
Sonys nye lydplanker gir 3D surroundlyd

CES 2018

Enten du √łnsker tredimensjonal Atmos-lyd eller et sv√¶rt kompakt format, har Sony noe √• by p√•.
Ti tr√•dl√łse h√łyttalere

Ti tr√•dl√łse h√łyttalere

Tr√•dl√łse h√łyttalere kan brukes til s√• mangt ‚Äď alt fra b√¶rbar musikk p√• ferieturen til fullblods stereoanlegg hjemme i stua. Her er ti av v√•re favoritter!
Spotify forsvinner fra en rekke produkter

Har du tidligere kj√łpt et lydprodukt med innebygd st√łtte for Spotify, kan du v√¶re blant de som n√• sviktes.
Er dette verdens mest b√¶rbare h√łyttaler?

Polk Boom Bit markedsf√łres som ‚ÄĚverdens mest wearable h√łyttaler‚ÄĚ, som betyr at du kan feste den til kl√¶r, vesker og mye mer.
Sonus faber fornyer Aida

Bang & Olufsen ser farger

Bang & Olufsen lanserer en begrenset kolleksjon av tr√•dl√łse h√łyttalere i frodig gr√łnnfarge.

V√•rt kundesenter hjelper deg hvis du har sp√łrsm√•l eller trenger hjelp vedr√łrende ditt abonnement.

Du kan sende mail eller ta en telefon.

√Öpningstider: mandag – fredag

0900 – 1130 og 1230 – 1500.

Support Tlf: 815 73 510

 

Support email: abo@lydogbilde.no 
×