annonse
annonse

anmeldelse: The Rain, sesong 1

Dansk apokalypse

Netflix forsøker å vise oss hva som kan skje med oss skandinaver når velferdsstatens komfortable sikkerhetsnett kollapser under oss.

I et postapokalyptisk Danmark blir vi kjent med søsknene Simone (Alba August) og Rasmus (Lucas L. Tønnesen) som ligger i skjul i en bunkers i skogen etter at giftig, virusinfisert regn har tatt livet av nærmest hele befolkningen. Etter 6 år under jorden forsøker de seg ut.

FRA LILLEHAMMER TIL KONGENS BY
I motsetning til hva de fleste tror, så var faktisk ikke House of Cards (2013) den første egenproduserte Netflix-serien, men Lilyhammer (2012).

Den litt sære komiserien om mafiatysteren Frank Tagliano (Steven Van Zandt), som flyttes for vitnebeskyttelse fra New York til denne lille OL-byen Lillehammer – og opplever kulturkollisjoner en masse. Mesteparten av dialogen foregår på norsk, med i all hovedsak norske skuespillere og norsk humor. Like fullt appellerte serien til et globalt publikum!

Som Hastings så elegant nylig uttalte det under «See What’s Next ‘18» i Roma, «Lilyhammer was a Game Changer». Om de kunne få en sær serie, der over halvparten av dialogen foregikk på norsk, med Little Steven som eneste stjerne, til å nå et globalt publikum – hva kunne man ikke da få til?

I år bruker Netflix utrolige 8 milliarder kroner på egenproduserte serier på det europeiske markedet. Marseille (2016) var den første europeiske serien (Lilyhammer var en samproduksjon med NRK), nå lanseres altså den første 100 % egenproduserte skandinaviske serien: The Rain.

DANSK PRODUKSJON OG STAB, AMERIKANSKE PENGER
Netflix ser ikke på sine lokale serier med kun et lokalt publikum for øyet, de produseres for å appellere til et globalt publikum. Spanske, italienske, franske, tyske og danske serier dubbes til 16 lokale språk, og/eller får undertekster for å nå et globalt Netflix-publikum, på 125.000.000 abonnenter. Som en liten kuriositet kan det nevnes at de danske skuespillerne i The Rain selv står for dubbingen til engelsk.

Under presselanseringen i Roma kunne produsentene fortelle oss at de hadde slitt med å få finansiert serien med danske midler. Andre serieskapere, både foran og bak kamera, vi møtte i Roma uttalte at de med Netflix som oppdragsgiver fikk større kunstnerisk frihet enn hos tradisjonelle TV-produsenter. Blant annet ved at de ikke er «låst» til 30-minutters slots og må tilpasse klippingen til reklamepauser.

Per dags dato har Netflix hele 55 (!) produksjoner (serie/filmer/dokumentarer) underveis i Europa.

(Foto: Netflix)

 

POSTAPOKALYPSE I SKANDINAVIA
Det skal sies, The Rain er definitivt ikke en arketypisk skandinavisk serie, med sitt fokus på postapokalypse kunne serien, i utgangspunktet like godt vært innspilt i USA eller Tyskland. Det sagt så kommer det ekstra skandinaviske elementet inn med hvordan vi skandinaver vil reagere om våre velorganiserte velferdssamfunn kollapser rundt oss.

Tematisk minner The Rain både om The Road, Children of Men og (delvis) 48 Weeks Later i det vi følger Simone og Rasmus’ jakt på andre overende, deres familie og en eventuell kur. De slår seg, mer eller mindre frivillig, sammen med den rufsete gjengen til Martin (Mikkel B. Følsgaard) og Beatrice (Angela Bundalovic), sammen må de jakte på mat, passe seg for ander mennesker i en verden uten regler – og holde seg unna det dødelige regnet.

Serien starter tøft, kaotisk og actionfylt, deretter går den over til overlevelsesdrama med thrillerelementer. Å se kjente landemerker i København forfalt i en postapokalyptisk verden gir definitiv The Rain en ekstra dimensjon, her har spesialeffektmakerne gjort en flott jobb med å forvandle blant annet Tivoli og Rådhusplassen til forfall og kaos.

picture2 20170707_8696.ARW 20170704_8084.ARW 20170703_7709.ARW 20170703_7440.ARW
<
>
The Rain, sesong 1 (Foto: Netflix)

 

LITE TROVERDIG
Dessverre plages The Rain av en rekke svakheter. Ungdommene tar utrolig mange irriterende idiotiske valg, og alt for mye bare faller på plass. Det er mye av handlingen som ikke henger på greip, med for mange åpenbare hull i plottet.

I første episode kolliderer de på motorveien, tilfeldigvis rett ved bunkerne de skal til. Deres far vet om, og har arbeidet med viruset, og de finner spor som leder dem til Sverige. De ankommer en liten svensk by på jakt etter en bestemt lege, første huset de kommer til bor selvsagt legen. Slike, og irriterende mange tilfeldigheter preger manuset. I tillegg plages serien av for mange klisjeer, som at «De Fremmede» geriljasoldatene selvsagt er bad ass østeuropeere. Dialogen blir også altfor ofte platt og kunstig.

Vi får derimot særdeles imponerende skuespill av Alba August, som er forbløffende god til å skildre den komplekse Simone som spenner fra naiv, overbeskyttende, tøff og sårbar. Det sagt, så er det dessverre ikke alle de unge skuespillerne som leverer like overbevisende rolletolkninger, tender tidvis til overspill; noe av det skal dog tilskrives et for enkelt manus. Flott foto og effektiv klipping løfter helheten noe.

Summa summarum er The Rain for lite kompleks og for oppkonstruert og lite troverdig til at den makter å fenge og engasjere oss, den fascinerende tematikken til tross. Vi tror dog den vil appellere mer til en litt yngre garde. Synd, for dette kunne blitt riktig så bra. 3 stjerner.

Anmeldelsen er basert på de 4 (av 8) første episodene. Netflix leverer en fremragende teknisk kvalitet, der ikke minst bilde imponerer.

FAKTA

  • Netflix
  • Release: 4. mai 2018
  • Regi: Kenneth Kainz
  • Med: Alba August, Mikkel B. Følsgaard, Lucas L. Tønnesen, Angela Bundalovic, Lukas Løkken, Jessica Dinnage, Sonny Lindberg
  • Genre: Sci-Fi
  • Land: Danmark/USA
  • År: 2018
  • Tid: 5:20 t.

 

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Alltid oppdatert!

Full tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned

0,-