annonse
annonse

anmeldelse: Maze Runner 3 – Dødskuren

Heftig action, uengasjerende karakterer

Brikkene faller på plass i den actionmettede Maze Runner-finalen.

Den første Maze Runner-filmen kom som et frisk pust innenfor den fremvoksende ungdomsfilmgenren. Et intelligent, finurlig plott, med overraskende vendinger. Andrefilmen ble en mistrøstig eksportetappe uten hverken mening, sjarm eller action, mens sistefilmen er en blodtrimmet actionkruttønne, der karakterene fullstendig kommer i bakgrunnen, ei heller kan serien lenger lokke med en forfriskende plottvist.

Første scenen er som tatt rett ut i fra en Fast & Furious-film, i det våre unge helter skal befri Minho (Ki H. Lee) fra et godstog i full fart gjennom ørkenen. Tøft, lekkert og et skikkelig adrenalinkick av en start på finalefilmen. Minho får de ikke tak i, men topp underholdningsverdi byr åpningsscenen på. Minho blir fraktet til WCKDs siste trygge havn, en gloriøs skyskraperby sikret av megamurer og omringet av slum, nød og tungt virusinfiserte personer.

Thomas (Dylan O’Brien), Newt og Brenda setter seg fore å befri Minho, for så å rømme så langt som mulig unna WCKD. På veien møter de nye farer, og gamle kjente. Ikke minst må Thomas stille seg det store spørsmålet: Kan han stole på Teresa (Kaya Scodelario) som forrådte ham så fundamentalt?

Actionsekvensene kommer tett, og budsjettet har definitivt vokst med seriens popularitet, men på veien har den mistet mye av sine karakterers sjarme, originalitet og evnen til å få oss seere til å bry oss om dette postapokalyptiske samfunnet. Det er nesten betegnende at det er nok en scene med kjøretøy (buss) involvert som får oss til å sette oss ytterst på sofakanten. Til tross for at verden er i ferd med å under, og våre venners liv står på spill, så evner dessverre ikke Dødskuren å engasjere.

FAKTA

• 4K UHD BD
  • Release: 11. juni 2018