: Inferno

Kaotisk dommedagsthriller

Tredje film ut om den beleste professor Langdon blir en anmassende opplevelse, med et plott som ikke henger på greip.

Karakter
Inferno

Med Da Vinci-koden ble Dan Brown verdenskjent og en av våre bestselgende forfattere. Hollywood kastet seg raskt over filmrettighetene, og Tom Hanks fikk rollen som den litt nerdete Boston-professoren med kodeknekking som spesialitet og langt over gjennomsnittlig historiekunnskap.

BROWN-FØLJETONG

Regissør Ron Howard gjorde en god jobb med både Da Vinci-koden (2006) og Engler og demoner, der sistnevnte ble en mer actiondrevet filmopplevelse – selv om begge filmene på eklatant vis blottla problemene med hvordan de vel usannsynlige historiene til Brown henger på greip når de brettes ut på det store lerret. Med Inferno fremheves dette problemet til det fulle.

Langdon våkner brutalt opp på sykehuset i pittoreske Firenze, med sår i hodet, omtumlet og korttids hukommelsestap. Han blir tatt hånd om av sykepleieren Sienna (Felicity Jonas), som raskt må hjelpe ham langt utover medisinsk behandling. Paret jages gatelangs i turistbyen, med både det lokale politiet, Verdens helseorganisasjon og private sikkerhetsstyrker i hælene.

Med ingen de kan stole på, og en katastrofe i emning, må de selv løse gåten. Hvis ikke kan halve Jordens befolkning se frem mot en smertefull død i det et nytt pestvirus vil spre seg over kloden. Viruset er dyrket frem av Zobrist (Ben Foster), en mann som har tatt på seg som sin personlige livsoppgave å begrense den eskalerende befolkningsveksten. Den elegante historiske linken er selveste Dantes Inferno, som beskriver Helvete på jord, og folks smertefulle endelikt.

NOK EN DAG PÅ JOBBBEN

Denne genren behersker Howard til fingerspissene, og han leverer da også et teknisk helt greit resultat, men han sliter virkelig med historien og sviktende spenningskurve. Det klippes for hurtig og anmassende, de stadig repeterende hvinende bilhjulene og låser som brutalt slås for dører blir overdrevet dramatiske. Man har åpenbart forsøkt å skape action og tempo ut fra en historie som i bokform er langt mer dvelende og langsom. Plottet blir overraskende blodfattig og relativt kjedelig fortalt, i tillegg er det unødvendig komplisert.

Tom Hanks leverer, som alltid, varene, og fremstår som en sikker og troverdig snarrådig professor som nærmest behersker alle situasjoner. Hans partner, Felicity Jones (Rogue One), blir overraskende anonym og har tilsynelatende kun ett ansiktsuttrykk, og det uansett hvilken stresset situasjonen de er i. Birollene bekles i hovedsak av danske Sidse Babett Knudsen (Westworld) og Omar Sy (Jurassic World), som begge overbeviser til tross for det tynne manuset.

ANTIKLIMAKS UTEN FORLØSNING

Nærmere halvannen time ut i filmen kommer den overraskende plottvisten, som øyensynlig skal få oss til å sitte måpende og fjetret tilbake – noe vi ikke blir! Tvert imot er det så håpløst søkt, konstruert og ulogisk at man blir mer irritert enn overrasket. Etter dette går luften fullstendig ut av ballongen.

Inferno byr på et særdeles spennende tema satt til en av klodens mest fascinerende locations med gode skuespillere og et budsjett i hundremillionersklassen, men det vi får servert er intet annet enn en helt middelmådig thriller som faller for sin egen oppkonstruerte ufullkommenhet. 3 middelmådige stjerner.

Om ikke filmen imponerer så lar vi oss storveis imponere av både lydsporet (Dolby Atmos) og den gnistrende billedkvaliteten. 4K-utgivelsen bringer virkelig frem det beste i materialet. Et i særdeleshet nyansert og presist surroundspor, med usedvanlig klar dialog og passe trøkk i dypbassen. Bonusinnholdet byr på noen utelatte scener, regissørens journal og intervjuer.

picture1
<
>
(Foto: Produsenten)

Fakta

  • Release: 28. februar 2017
  • Regi: Edward Zwick
  • Med: Tom Hanks, Felicity Jones, Omar Sy, Irrfan Khan, Sidse Babett Knudsen, Ben Foster
  • Genre: Thriller
  • Land: USA
  • År: 2016
  • Tid: 2:01 t.

IMDB Rating

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

Netflix’ første norsk spillefilm har store ambisjoner og et fascinerende plott – men svikter dessverre på sentrale punkt.
HBO tar oss med på en lite tilfredsstillende hockey-reise til Sveriges iskalde redneck-land.
Har du muligheten, sørg for at ditt neste kinobesøk blir i en IMAX-sal. Du vil ikke angre.
The Boss og hans E Street Band er tilbake i klassisk form, på et solid, men ujevnt, album.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Det kristenkonservative Midtvesten i USA danner bakteppet for Netflix’ outrerte familiekrønike om vold, begjær og den allestedsnærværende arvesynden.
Netflix lykkes bare delvis med sin feministiske vri på Sherlock Holmes-universet.
Disney forteller den «sanne» historien om det utrolige vaksinekappløpet i Alaska for nesten hundre år siden.
I dag er Disney+ lansert, men hva skal du se på tjenesten?
Bakgrunnshistorien om legendariske, iskalde, søster Ratched danner den perfekte rammen for en usedvanlig vellykket TV-serie.
Med sin første originalserie puster Disney nytt, og samtidig klassisk, liv i Star Wars-sagaen.
I et ganske så gjennomsnittlig drama om å gjenreise seg etter en familietragedie, med påfølgende alkoholisme, leverer Affleck ekte vare.
September byr på kaldere dager og mørkere kvelder. Alt ligger til rette for lange, late dager foran TV-en.
Hilary Swank styrer sitt internasjonale mannskap med stø kurs mot Mars – men både ferden og familien der hjemme opplever «rusk i maskineriet».
Christopher Nolans nyeste film er en herlig, tidvis absurd, blanding av James Bond, sci-fi og dommedagsprofeti.
Amerikanerne forsøker å gjenskape magien fra Braveheart – og krasjlander.
Beinhard sosialrealisme mikses med interessante karakterer og et rotete, uferdig plott i Netflix’ nyeste storfilm.