annonse
annonse
Anmeldelse: Billions, sesong 3

Herlig kynisme!

Den herlige, egosentriske kynismen lever i beste velgående i det Axe og Chuck barker sammen i Billions tredje sesong.

annonse

Statsadvokaten i New York, med hang til god vin og kinky sex, Chuck Rhoades (Paul Giamatti), ha dedikert sitt yrkesliv til å bekjempe økonomisk kriminalitet; spesielt har han higet etter å få den snuskete mangemilliardæren, som konstant opererer i juridiske gråsoner, Bobby «Axe» Axelrod (Damian Lewis) bak lås og slå.

Den evigvarende konflikten mellom Axe og Chuck begynte å bli oppbrukt, og tok for mye fokus. Serien trengte nytt blod, nye konflikter og karakterer å bryne seg på – og det får vi i tredje sesong. Etter bataljen i sesong 2, der både Axe og Chuck opererte i jussens gråsoner, ligger nå Axe delvis nede for telling. Han er under full føderal etterforskning, har fått beslaglagt kapitalen og nektes å trade. Løsningen blir å benytte seg av stråmenn. Samtidig er ekteskapet i full oppløsning.

I sin ungkars millionleilighet midt på Manhattan, omgitt av rikdom om tomme gjenstander (blant annet B&O Beolab 90), opplever Axelrod nærmest en eksistensiell midtlivskrise. Omgitt av fiender og med sine økonomiske hender kneblet må han kjempe seg tilbake – det viser seg dog at de fleste tjenester, og folk, er til salgs…

Androgyne Taylor har tatt over den daglige kontrollen av selskapet. En særdeles kompleks og fascinerende karakter, som nærmest skaper palassrevolusjon på kontoret, glimrende fremstilt av Asia K. Dillion.

Chuck, på sin side, har fått Fruen (Maggie Siff) tilbake, hun jobber igjen for Axe, men hverdagen plages av problemer med det særdeles betente forholdet til hans far og en stadig mer pågående justisminister (Clancy Brown).

Fakta & Rating:
  • HBO
  • Release: 26. mars 2018
  • Regi: Neil Burger
  • Med: Paul Giamatti, Damian Lewis, Maggie Siff, Malin Åkerman, David Costabile, Condola Rashad
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Tid: 11:00 t.
  • FILM:
  • EKSTRA:
  • LYD:
  • BILDE:
  • Les også:

    Rystende bra

    Andresesongen om det amerikanske samfunn, i nær fremtid, som styres med jernhånd av religiøse fanatikere, fortsetter like sterkt.

    Det kunstige universet ekspanderer – og imploderer

    Den fascinerende TV-serien opprettholder fortsatt sine premiumkvaliteter.

    Klassisk stjernekrig

    «Mikke Mus» forvalter Star Wars-arven med respekt, og leverer nok en klassisk film om kampen mellom det gode og onde.

    Rålekker anakronisme

    Kenneth Branagh serverer oss Christie-klassiker innpakket i et visuelt fyrverkeri – det samme kan dessverre ikke sies om historien.

    Romantisk overlevelsesdrama

    Umake par må kjempe for å overleve i brutale, men spektakulære, omgivelser etter flyulykke.

    Wind River

    En ung indianerkvinne voldtas brutalt og fryser ihjel, men storsamfunnet ser ikke ut til å løfte en finger.

    Tøffe helter – slapp historie

    Superheltene i DC forsøker seg på en Avengers, men de er hverken like friske eller interessante som sine Marvel-fettere.

    Thor 3: Sarkastiske superhelter

    Ironien og sarkasmen ligger som en rød tråd gjennom vårt tredje møte med tordenguden – og det fungerer.

    Sjelsettende eksistensialisme!

    Alex Garland gir oss en sci-fi-film høyst utenom det vanlige. Frykt, angst, døden og spørsmål ved vår egen eksistens er hjørnesteiner i mesterverket.

    Geostorm: Blant det dummeste vi har sett!

    Geostorm er en åpenbar fornærmelse mot enhver normal intelligent person – og, dørgende kjedelig!

    Here and Now, sesong 1

    En progressiv, særdeles liberal, amerikansk familie settes på prøve i det alder, verdier og fordommer ubehagelig konfronteres.

    Marseille, sesong 2

    Sesong 2 av Marseille byr på en adskillig mer tilfredsstillende, og realistisk, seeropplevelse enn forrige sesong.
    annonse
    annonse
    annonse
    annonse
    Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt.